Canals

Mobilitat sostenible

L'any 2010 es va començar a parlar del clúster d'enginyeries catalanes implicades en la creació i evolució d'una moto elèctrica. El resultat és aquest innovador escúter urbà de Rieju

La ràpida i constant evolució en el desenvolupament de vehicles elèctrics de dues rodes encara no ha certificat al cent per cent que aquest sigui l'autèntic futur de les motos. Però sí que queda clar que actualment és la millor opció per circular dins la ciutat de forma sostenible, silenciosa i respectuosa amb el medi ambient. El temps dirà si aquesta és l'autèntica energia del futur, però mentrestant s'està consolidant en la seva justa mesura, sobretot en models específicament urbans.

A partir del projecte iniciat l'any 2010 i després de veure's obligada a superar alguns importants esculls conseqüència de la delicada situació econòmica actual, Rieju s'ha tret un as de la màniga persistint en la creació del Mius, denominació que correspon a Mobilitat Individual Urbana Sostenible i que en la pràctica és una còmoda, esvelta i intel·ligent forma de circular dins la ciutat. Aquesta tríada de bones aptituds que mostra el Mius prové de la suma de valors tan positius com ara un pes d'allò més contingut per a un vehicle elèctric, una ergonomia molt treballada –apta per a usuaris de qualsevol talla– i amb plataforma plana i, finalment, les prestacions del motor de corrent continu que no emet ni un sol gram de CO2 a l'atmosfera i és capaç de superar els 50 km/hora amb prou autonomia per a les necessitats del dia a dia. A tot això cal afegir-hi un xassís tubular molt ben compensat, amb doble amortidor hidràulic posterior –precàrrega regulable de cinc posicions–, sistema de frenada amb discos en ambdós eixos i cavallets central i lateral.

El motor, desenvolupat a Alemanya, està integrat a la roda i se serveix de l'energia que li proporciona la bateria d'ió liti amb cel·les Panasonic i control electrònic d'estabilitat, seguretat i entrega de potència. Està garantida per a un mínim de mil càrregues o, expressat d'una altra manera, per recórrer uns 35.000 km. I, detall a tenir en compte, es carrega completament en quatre hores. I per a qui tingui pressa, n'hi ha prou amb la meitat d'aquest temps per disposar del 80% de la càrrega total.

MOTOR: Elèctric. 3 kW. ALIMENTACIÓ: Bateria d'ió liti. TEMPS DE CÀRREGA: 4 hores. VELOCITAT MÀXIMA: 55 km/hora. AUTONOMIA: Entre 30 i 35 quilòmetres. XASSÍS: Tubular, en acer. SUSPENSIONS: Forquilla convencional / Doble amortidor. FRENS: Disc de 220 mm a cada roda. DISTÀNCIA ENTRE EIXOS: 1,350 m. ALTURA DEL SEIENT: 0,800 m. PES: 95 kg. PREU: 3.675 euros (ciclomotor) i 3.997 euros (escúter). WEB: www.rieju.es.

Suau, fi i extremadament fàcil de conduir

Amb ben pocs quilòmetres al manillar del Rieju Mius n'hi ha prou per avaluar-ne mancances –la principal és que no està homologat per a dues persones– i virtuts. Sorprèn per la facilitat d'accés, la bona postura del cos i la finesa de funcionament. El silenci mentre es circula el fa ser molt còmode, manifesta una gran capacitat de maniobra i la seva lleugeresa és molt beneficiosa per moure'l en tot tipus de situacions. L'entrega de potència és excepcionalment lineal gràcies a la regulació del ben elaborat ECU digital. I la progressiva acceleració li dóna un efecte diferenciador respecte a d'altres models elèctrics, d'arrencada més sobtada i fins i tot un xic molesta. La part cicle respon amb fermesa gràcies a unes suspensions més aviat dures. I les rodes altes i la bona capacitat de frenada ofereixen un plus en sensació de seguretat, fonamental quan se circula enmig del trànsit.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.