El futur de l'«off road»

La consciència ecològica va a més i les marques treballen per oferir vehicles d'emissions zero. Una d'aquestes és la firma suïssa Quantya, que ja té al mercat una moto d'enduro totalment elèctrica

El seu nom és Quantya Evo Strada 01 i quan ens hi fixem no veiem enlloc l'habitual motor de gasolina. I el primer que se'ns acut pensar és si realment pot ser que hi hagi una moto d'enduro, matriculada i amb capacitat per rodar –i a bon ritme, per cert– en pistes forestals, sense emetre ni un sol gram de CO2. Sí, aquesta és la primera sensació que vam tenir davant aquesta innovadora moto suïssa, a semblança de la qual veurà ben aviat la llum la seva homòloga austríaca de KTM. La conclusió és que el futur de les motos off road és cosa del present i que des d'ara ja es pot gaudir de les grans estones que proporciona la combinació de moto i muntanya amb conseqüències molt menors per al medi ambient.

Des del primer moment es veu que aquesta és una moto diferent, de dimensions més contingudes. Sensació que confirmen la mida de les rodes i determinats components, com ara les suspensions, els frens o el manillar. Però el que, en definitiva, se'ns fa més estrany, senzillament perquè no hi estem habituats, és el seu propulsor. I és que en l'espai on normalment hi veiem un cilindre, una culata i un carburador, ara contemplem que hi ha una caixa negra que és la bateria, mentre que a la zona habitual dels càrters s'hi troba el motor elèctric. Una ubicació que reverteix en el fet que l'amortidor se situï en una posició més avançada, amb la qual cosa el basculant esdevé més llarg del que és habitual.

Pel que fa als components, cal destacar que aquesta Quanta Evo Strada 01 va equipada amb forquilla invertida davantera Marzocchi Shiver de 40 mil·límetres, monoamortidor Sachs i disc de fre davanter de 260 mil·límetres i posterior de 200 mil·límetres. I, per descomptat, amb l'indispensable endoll per carregar la bateria i l'indicador del nivell de càrrega en el quadre d'informació, juntament amb el velocímetre.

Silenciosa, ecològica i molt divertida

Tan bon punt hem pujat damunt la moto tenim la certesa que és molt lleugera i alhora certifiquem les seves reduïdes dimensions. Una primera percepció que ens fa intuir que l'Evo Strada 01 és d'allò més manejable i que, per tant, seria una moto perfecta per a principiants en l'enduro ja que, a més, l'altura del seient és reduïda. Tal vegada la posició de conducció a peu dret no està feta per a cossos de més de 1,70 metres, però el pilot s'hi acobla sense més restriccions.

I arriba el moment d'engegar i donar gas. Donem mitja volta a la clau i la Quantya ja està engegada, però... no se sent! Al ralentí sembla que estigui aturada i només es nota un lleugeríssim xiulet en girar el puny de l'accelerador. Naturalment, en l'Evo Strada 01 aquest puny és convencional; els frens són únicament a les manetes, com en les bicicletes, sense el pedal habitual en les motos.

Accelerem amb certes –i lògiques– reticències de no saber què passarà i després d'una estrebada la Quantya es comença a moure a un ritme que no esperàvem, ni de bon tros. La capacitat per avançar és notable, amb una impressionant velocitat punta de 70 km/hora. Tot plegat, insistim, sense sentir soroll i amb la certesa que no contaminem. Si bé l'acceleració és notable, el sobrerègim no apareix enlloc perquè el motor s'acaba abans que un propulsor convencional. Més encara si tenim en compte que aquí no hi ha canvi de marxes. Diríem que aquest propulsor té bones similituds amb el que ofereix un de 125 cc i 4 temps, possibilitant bones estones de lleure a l'aire lliure. Ara bé, sense anar a buscar prestacions competitives ni esgarrapar segons al cronòmetre. Però tot arribarà.

MOTOR: Axial Gap D.C Brush. POTÈNCIA: 8,5 kW. PARELL: 31,5 Nm. TRANSMISSIÓ: Primària per corretja, secundària per cadena. ENGEGADA: Elèctrica. BATERIA: Quantya LiPo energy Center. VOLTATGE: 48 volts. CICLES DE RECÀRREGA: Més de 1.000. SOFTWARE: Quantya Telemetric System. SUSPENSIONS: Forquilla Marzocchi Shiver 40 mm/Monoamortidor Sachs. FRENS: Disc 260 mm/Disc 200 mm. ALTURA DEL SEIENT: 0,915 m. DISTÀNCIA ENTRE EIXOS: 1,310 m. PES: 93 kg. VELOCITAT MÀXIMA: 70 km/hora. AUTONOMIA: Fins a 180 minuts. PREU: 9.266 euros.

Nous hàbits

Comparat amb un motor tèrmic, al propulsor elèctric de la Quantya li falta capacitat de recuperació. Això fa que si volem pilotar aquesta moto amb certa alegria ens hem d'oblidar de tallar gas i frenar constantment. El que cal és deixar-la córrer, aconseguir una bona velocitat de pas pel revolt i evitar zones molt degradades. Ara bé, com que és una moto d'enduro, amb la Quantya també es poden fer sectors trialers. El requisit és tenir sempre present que amb l'esmentat dèficit de recuperació ens haurem d'enfilar per aquestes zones amb més inèrcia del normal, sense tallar gas i aprofitant qualsevol punt que ens ajudi a esquivar esglaons molt pronunciats.

Fins a tres hores

La Quantya Evo Strada 01 necessita entre 30 i 180 minuts de connexió al corrent elèctric per deixar la bateria completament carregada. En aquestes condicions, la marca suïssa garanteix dues hores d'autonomia utilitzant la moto a ple rendiment. Una durada que es pot allargar fins i tot una hora més si es practica una conducció més suau i menys radical; en definitiva, més enfocada a gaudir del paisatge i l'entorn.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.