Música

Cultura

música

Wilco sacseja Cap Roig

Proclames contra Trump en una nit de rock i d’exhibició musical de la banda de Chicago

No és una estrella d’esmòquing que sofistiqui les nits inaugurals de Cap Roig . Però Jeff Tweedy, de Wilco , amb barret de cowboy, guitarra i aparença de client d’un bar de Missouri, és l’hereu de l’Amèrica tradicional, la que es manté a base de banjos, estètica country i d’aquell so Americana que s’ha fet contemporani.

La banda de Chicago va portar aquesta arrel divendres en la inauguració de Cap Roig, però també la del rock genuí, amb concessions a l’indie més delicat, en un concert esplèndid, de prop de dues hores; una trentena de temes amb els quals el grup va sacsejar l’ambient, curós, i un auditori, a priori distant, dels de camisa blanca i espardenyes d’espart. “Aneu molt ben vestits; us heu equivocat de dia, no és Woody Allen, som Wilco”, va dir fent broma Tweedy, recordant que els VIPS estaven convocats l’endemà amb el cineasta i també clarinetista. No era ple, però a les primeres files i a les últimes hi havia els seguidors, incondicionals, que van aconseguir crear complicitats amb els músics.

El viatge musical, eclèctic i una demostració de mestratge, de Wilco per la nit empordanesa de Calella, de posada en escena perfecte –brisa, lluna perfilant-se plena, mar i cel, tot alineat– va començar amb el passat amb la cançó Ashes of American flags d’un dels seus discs emblemàtics Yankee Hotel Foxtrot (2001), del qual també van sonar I am trying to break your heart –amb una atmosfera sonora elèctrica no sempre accessible– o, ja en els bisos finals, la cançó més identificativa: Jesús, etc.; l’èxit que fa alçar els mòbils. Abans de War on war, moment per a la proclama política contra Trump. Tweedy, en el que va definir com un acte de patriotisme, va reblar-ho amb un explícit “Fuck that man”. De la primera època, Being there (1996), l’aire alternatiu, reminiscències grunge ressonaven amb Misunderstood: tot un viratge sonor: de l’acústica a l’espasme i amb una lletra que evoca derrota. Del nou disc Schmilco (2016), més intimista, la delicada If I ever was a child i Someone to lose, que apuntala la base amb una guitarra amb ganes de sobresortir. I va explosionar amb l’exhibició solista del guitarrista Nels Cline, a Impossible Germany. A partir d’aquí, un públic dempeus, entregat, més pròxim, d’actitud, en un escenari com el Cruïlla que a la correcció que impliquen els seients i l’entorn d’un castell amb història. Hi havia hagut ovacions prèvies, ganes de rock, però Tweedy va dir que en “tocava una de trista” per donar pas a Via Chicago. Connexió explícita amb el públic quan va agrair amb un “m’agrada aquest punt del concert; gairebé som amics íntims”. Transicions que són lliçons musicals, per enllaçar, i en les pauses, canvis de guitarres per afinar, una constant; el so, excel·lent. Potència pel final amb l’electrònica rock, hipnòtica, de Spiders per passar al rock vitalista, clàssic modern, però que emana fi de festa de Monday.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

festival de jazz d’escaldes-Engordany

Toquinho, Motis i Eastwood a Andorra

barcelona

Neix el Santvi Fest per apropar la música i la cultura a tots els públics

sant vicenç de montalt
televisió

La plataforma 3Cat supera els 100 milions de reproduccions en 6 mesos

barcelona
arts escèniques

Leticia Martín Ruiz serà la nova directora del Festival Grec

barcelona
memòria històrica

Barcelona homenatja George Orwell amb una placa commemorativa

barcelona
museu

Aprovat inicialment el projecte d’ampliació del Macba

barcelona
Música

La Iaia torna amb quatre concerts i edita tres cançons inèdites

BANYOLES
Ferran Aisa
Biògraf

“Les èpoques, encara que no ho sembli, sempre estan connectades”

Barcelona
Eduard Iniesta
Músic

“Dir «bon dia» al veí quasi s’ha convertit en un acte heroic”

Barcelona