Art

Estàtues d’amor i odi

El pavelló català de la Biennal de Venècia explorarà la nostra relació amb els monuments, des de l’adoració fins a la destrucció

Catalunya participarà aquest any, per sisena vegada, en la Biennal d’Art de Venècia. I creguin que aquesta vegada la moguda, promoguda per l’Institut Ramon Llull, no passarà desapercebuda. Sobretot quan els venecians i les masses de turistes que atreu la ciutat flotant veuran navegar pels canals quatre monuments originals de grans dimensions que de l’11 de maig al 24 de novembre s’exposaran als Cantieri Navali, la seu del pavelló català.

L’esforç que suposarà traslladar-los fins aquí és el millor reclam del projecte To lose your head (idols), comissariat per Pedro Azara, que va ser escollit per un jurat independent. A un país sense estat com Catalunya i, per tant, sense pavelló nacional en aquest esdeveniment de l’art tan prestigiós, li cal enginy per fer-se notar.

Els quatre monuments que es mouran dels seus emplaçaments tenen en comú que aixequen (o han aixecat en un passat recent) passions. Passions, això sí, de naturalesa diversa. O se’ls estima o se’ls odia. O se’ls adora o se’ls ataca. I és d’això que tracta To lose your head (idols), és a dir, de perdre el cap per determinades estàtues. En italià, com en català, perdre el cap té també aquest doble sentit. El cap, junt amb els ulls, és l’objectiu predilecte dels bàrbars del patrimoni.

Azara va al darrere de la iconoclàstia i la iconodulia des dels anys noranta (amb un estudi publicat: Imagen de lo invisible), però és sobretot en una visita als magatzems del museu nacional d’Iraq, a Bagdad, on va tenir una estranya revelació. Els seus responsables el van animar a agafar el cap de la famosa estàtua enderrocada de Sadam Hussein, però ell no se’n va veure capaç. Li va semblar que tenia vida! I és aquesta mena de reaccions les que persegueix explorar el seu projecte, a la catalana, amb les controvertides obres que es desplaçaran fins a Venècia: el pas de Setmana Santa del Sant Enterrament del Gremi de Marejants de Tarragona; el Monument als caiguts creat per Genaro Iglesias, desat al dipòsit municipal de l’Ajuntament de Balaguer; el Record d’un malson (dedicat a l’alcalde Porcioles), de Joan Brossa, que s’exposa al Museu d’Història de la Immigració, i el Monument a Lluís Companys, de Francisco López, situat al passeig de Sant Joan de Barcelona. A més, al pavelló hi haurà documentació d’onze escultures més venerades, vandalitzades i retirades de tot Catalunya.

Recrear la passió

Però els Cantieri Navali no seran només una tomba d’estàtues. L’actor Marcel Borràs els donarà alè en una performance pels carrers de Venècia. Amb la complicitat de la quietista Marta Aguilar i d’una màquina expenedora, tothom qui en tingui ganes es podrà desfogar amb aquest llegat artístic, ja sigui llançant-li ous, pintures, piruletes, banderes, espelmes o rams de flors. Menys Goma-2, a Aguilar, que encarnarà les obres, se li podrà dedicar de tot.

L’exposició també inclourà un audiovisual realitzat per Albert García-Alzórriz al dipòsit municipal d’estàtues retirades, moltes de les quals, mutilades, de Barcelona, a la Via Favència. Un lloc on pocs hi aguantarien una nit sencera. El complement teòric a tanta acció és un llibre d’artista que reuneix reflexions d’artistes que han tocat de sobres el tema: David Bestué, Perejaume, Francesc Torres, Lúa Coderch, Lola Lasurt i Daniela Ortiz.

La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, va presentar ahir aquesta nova operació veneciana (el pressupost de la qual voreja el mig milió d’euros) amb entusiasme. I amb un desig de futur: que tard o d’hora “Catalunya acabarà tenint un pavelló nacional”. De moment s’ha de conformar amb ser-hi en el programa dels Eventi Collaterali. Que no és poca cosa, com deia la directora del Llull, Iolanda Batallé, perquè l’organització es mira amb lupa les propostes que es presenten i selecciona les millors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
música

Pol Bordas estrena ‘Cor petit’ amb la ‘col·labo’ de Figa Flawas

girona

La Casa Natal de Dalí, guardonada en els Premis CETT Alimara

FIGUERES

L’Ajuntament de Portbou torna a ser patró de la Càtedra Walter Benjamin

PORTBOU
música

Cala Vento versiona ‘Pau’ d’Els Pets en el seu vintè aniversari

girona
cinema

Nous membres d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català

barcelona
cultura

Nova passarel·la per veure millor les petjades de dinosaure al jaciment

Fumanya
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona