Arts escèniques

Crítica

teatre

Retorn de Cunillé i La Ruta 40 a pauses i ànimes

La Ruta 40 (i Lluïsa Cunillé) torna als seus orígens. La companyia reivindica el teatre de text, sigui internacional (Llarg dinar de Nadal, de Thornton Wilder, o La Col·lecció, de Pinter) o de casa (Cúbit, de Josep Maria Miró, o Selecció, d’Albert Arribas). Després d’aventures d’èxit dramatúrgiques (Una lluita constant, amb Carlota Subirós, i Reiseführer, amb Ferran Dordal) tornen als personatges i a un teatre aparentment realista.

També Lluïsa Cunillé retorna als universos foscos i intrigants d’Occisió o Barcelona, mapa d’ombres. Cunillé no se n’amaga pas, de la seva devoció pel cinema. I per allò que té un cert aire rònec, antic, però en què han quedat impregnats nostàlgia, record, desig. Aquesta és la pretensió d’un text intrigant, de personatges hermètics. La directora Lurdes Barba manté la distància i el contrast amb el film amb què dialoga constantment (es projecta puntualment per sobre dels caps dels intèrprets, en els canvis d’escena).

A l’acció trepidant del tiroteig del film, Cunillé hi contraposa uns personatges pràcticament estàtics. El que ha de volar com un llamp és l’atenció de l’espectador per entendre què s’escola entre les pauses de Cunillé. Dibuixa un vaixell amb una situació patètica(un cinema de cel·luloide intuint el seu final, un polític pagat de sí mateix; un tècnic que no suporta la consciència de l’ombra de la corrupció; i una dona que es beneficia de la bondat i el silenci del projectista). Sorprèn que l’espai sigui tan concret, quan els personatges són tot aire, esmunyedissos.

A questa proposta navega voluntàriament en la inconcreció, que si per uns pot ser genial perquè et permet volar, a d’altres els semblarà gratuïta perquè li falta clavar la daga, disparar el tret de gràcia. En tot cas, Els subornats insinua, sense haver de recórrer a la farsa, en la baixesa humana i es presenta des del gust de construir personatges sòlids en un espai/temps ambigu.

Els subornats
Autora: Lluïsa Cunillé
Companyia: La Ruta 40
Directora: Lurdes Barba
Intèrprets: Alberto Díaz, Áurea Márquez, Albert Prat, Sergi Torrecilla
Dissabte 10 d’octubre. Teatre de Salt. Temporada Alta. Tornen al gener a la Sala Beckett


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

saló

El Comic Barcelona tanca portes amb més de 110.000 visitants

barcelona
Necrològica

Mor l’actor Bernard Hill, el capità del ‘Titanic’ i el rei Théoden de Rohan

barcelona
Xavier Aliaga
Novel·lista

“Necessito passar-ho bé quan escric, provar coses”

Barcelona
LA CRÒNICA

Rebobinar és de nostàlgics

Música

Madonna fa ballar un milió i mig de persones a Copacabana

rio de janeiro
arts escèniques i música

El Límbic atrau 21.000 persones a Santa Coloma de Gramenet

barcelona
Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes