crítica de teatre / «regla de tres»

Assajos

Finals de novembre analgèsic, irreverent, misteri climàtic, sensació límpida irreversible, no hi ha troc, el fred dormita lànguidament en un llarguíssim i temperat silenci de tardor. Em temo que acabarem vivint en la perpètua il·lusió del tròpic. Així mateix la nit de dijous, a l'esplèndida sala La Planeta: imaginem-nos a finals d'estiu, anys seixanta, en una illa immergida en el garbuix incommensurable d'un arxipèlag, potser a Estocolm? La casa ancorada en un cim contempla una mar que és de gel a l'hivern; solitud i silenci, només el vell Ingmar Bergman i el seu petaner a la vista... Dues joves actrius (Liv Ullman, Bibi Anderson?) llegeixen, parlen i assagen un guió per a cinema: Persona. De fons, com un eco, la remor d'una vida exhaurida, és algú que planeja com una presència constant, un pur fantasma. Triangle amorós en què es respira un aire de dolor puntual i intens, la fricció i la culpa que perpetuen estats d'ànims íntims i d'una violència continguda, verbal. Fredor desapassionada, estat cerebral suec. Però no, què va, de fet som en un teatre qualsevol, tot és un assaig, qui sap si fins i tot el públic. Escenografia: un cercle blau marí al centre de l'escena. Una illa? Una taula amb director i guitarra, a part. Dirigeix? Atrezzo: una escaleta de fusta, un vestidor que amuntega peces de roba, sabates vermelles, un faristol, cadires, maletes, fulles espargides al voltant. Tardor? Il·luminació: atmosfera obaga, amb esclats puntuals de llum i ombres fugaces...

Certament, tot té un aire d'assaig, d'una certa teatralitat mecànica i d'un homenatge romàntic a l'ofici i a Ingmar Bergman, als seus referents i, explícitament, a una de les mítiques pel·lícules del cineasta, Persona. Film que planteja, entre altres coses, el compromís ètic i moral que representa fer teatre, cosa que algun d'aquests monarques adobadors de ballarugues ignora gràcilment. Potser tot hi és un mica massa recurrent: la ficció dins la ficció, el teatre dins ell mateix, aquest representar escenes una, dos i tres vegades: Espectres d'Ibsen, Ricard III de Shakespeare, Coleòpters de no se sap qui... Encallats aquí l'exercici pateix un punt massa d'aquesta afecció crítica que és l'avorriment, instant en que hom es planteja si creure o no en el temps, potser és el moment de fruir de la seva absència i abandonar-se a un paisatge mental escollit a l'atzar. D'altra banda, el text és bo, molt ben escrit, es nota que hi batega l'ànima d'un poeta amb bona mà, però de veritable interès no sé si en té. És ver que hi ha un amor incondicional a l'escena, molta passió i entusiasme d'uns actors joves que vessen il·lusió i entrega a esportes; però tampoc sembla això suficient. No sé com dir-ho, potser com ells: ens morim i no sabem res. No res!

Autor: Joan Casas Direcció: Esther Nadal i Yvette Vigatà Intèrprets: Berta Giraut, Elisabeth Vallès i Marc Garcia-Coté Lloc i dia: Sala La Planeta, 26 de novembre del 2009


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
premi

Carles Durà guanya el premi Roc Boronat

Barcelona

Barcelona dignifica els seus tresors arqueològics romans

Barcelona
festival de jazz d’escaldes-Engordany

Toquinho, Motis i Eastwood a Andorra

barcelona

Neix el Santvi Fest per apropar la música i la cultura a tots els públics

sant vicenç de montalt
televisió

La plataforma 3Cat supera els 100 milions de reproduccions en 6 mesos

barcelona
arts escèniques

Leticia Martín Ruiz serà la nova directora del Festival Grec

barcelona
memòria històrica

Barcelona homenatja George Orwell amb una placa commemorativa

barcelona
museu

Aprovat inicialment el projecte d’ampliació del Macba

barcelona
Música

La Iaia torna amb quatre concerts i edita tres cançons inèdites

BANYOLES