Patrimoni

CARME BERGÉS

DIRECTORA DE LA XARXA DE MUSEUS TERRES DE LLEIDA I ARAN

“Els museus serveixen per interpretar el present”

La Nit dels Museus va ser anit el moment culminant de la setmana del Dia Internacional dels Museus, en què els museus de Ponent i el Pirineu han obert portes per arribar a nous públics

Es compleix un any de la constitució oficial de la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran, i nou anys de la col·laboració “profitosa” entre ells

Nou anys de xarxa.
La Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran va rebre fa un any el seu bateig institucional, amb l'entrada del Departament de Cultura com a institució que l'acull i li dona suport. Però funciona des de l'any 2008, quan els museus del territori van decidir agrupar-se per coordinar esforços i col·laborar en projectes comuns. Bergés cita com a exemple més recent el projecte Vestir la moda, una exposició col·laborativa entre tots els museus de la Xarxa i que ara acaba la seva ruta itinerant al Museu de Lleida Diocesà iComarcal.
La Nit dels Museus demostra que els museus estem vius i oferim una mirada nova sobre el passat

Amb la Nit dels Museus, celebrada ahir al vespre, ha culminat una intensa setmana d'activitats als onze centres i museus associats a la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran. S'han realitzat una vintena d'activitats, al voltant del Dia Internacional dels Museus, el 18 de maig. Divendres, la directora de la Xarxa de Museus de les terres de Lleida i Aran, Carme Bergés, valorava en aquest diari aquestes iniciatives i la cooperació entre museus a través de la Xarxa.

Una setmana molt intensa?
Any rere any, tots els museus de la Xarxa participem en aquesta cita, a escala europea, amb l'objectiu de convidar la ciutadania a apropar-se als centres culturals. La Nit dels Museus està agafant cada cop més força, i obrim els museus en un horari que no és habitual, i normalment amb activitats innovadores. Això atreu un públic més ampli.

Aquest any, amb els conflictes i la solidaritat amb els refugiats com a tema comú.

Sí, en aquesta ocasió hem fet un pas més i hem organitzat una campanya de manera conjunta al voltant dels conflictes bèl·lics i migracions: Memòries ferides i reconciliacions. La proposta dels onze museus de la Xarxa ha estat acollir-nos a aquest lema de l'ICOM, i posar-hi un afegit propi: dir en els museus allò que no es pot dir.

Com ho heu fet?
Cada museu ha tret una peça de les seves col·leccions, una peça que ens parla del passat, però donant-li una mirada absolutament contemporània. Que ens permeti parlar del present. Un element del passat que sigui una eina de diàleg i de generació d'opinió critica i ens pugui ajudar a interpretar què està passant actualment.
Per exemple?
A Cervera hem escollit els fragments de metralla d'una bomba que tenim a la col·lecció. Forma part del bombardeig que va viure Cervera el 3 de desembre del 1938. Una bomba no va esclatar i la van trobar l'any passat en unes obres. Els hem exposat, els fragments, des de dijous. Aquesta metralla ens permet parlar no només dels bombardejos de la guerra civil a Cervera, sinó sobretot dels conflictes bèl·lics que viu avui Europa i la riba mediterrània. Hi ha moltes connexions entre el passat i el present. També expliquem amb aquesta peça el camp de concentració franquista, i s'hi ha fet una conferència de voluntaris que van anar als camps de refugiats grecs. Creiem que el passat, i les institucions museístiques que el conserven, han de bastir ponts de diàleg i tenir mirada contemporània. A la Seu, per exemple, s'ha escollit un calze medieval però ara amb una mirada diferent, explicant que va haver d'estar amagat durant la guerra. A Guissona unes puntes de fletxa romanes, una arma musulmana a Balaguer. El Morera hi participa amb una peça de Leandre Cristòfol. A banda d'aquesta campanya. parlem també de la no-acollida als refugiats, el paper de la dona en els conflictes bèl·lics i la vida als camps de refugiats.
La Nit dels Museus crea un ambient molt especial.
El que pretenem és mostrar que els museus estem de festa. I per això aprofitem aquesta jornada per organitzar activitats de tot tipus. La intenció és fidelitzar el públic que ja hi va, i obrir les portes també a un public diferent. En el cas de Cervera, hem escollit espectacles sensorials, sobre els cinc sentits, que ens serveix per explicar com es vivia al segle XIX i a més fer gaudir el públic amb noves sensacions.
La Xarxa és una bona eina per als museus petits?
És positiva per a tots, grans i petits. Tothom té la seva manera de treballar. Els petits, que tenen menys recursos de personal i econòmics, podem presentar projectes més ambiciosos, i els grans també poden tenir projectes des d'una perspectiva de territori més àmplia. La cooperació permet historiar el patrimoni de manera més global i amb un caràcter més nacional.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda