Còmic

Masao Maruyama

Productor

“M’han influït els còmics de superherois de Marvel”

Un dels leitmotiv del Saló del Manga d’aquest any és el centenari del cinema d’animació japonès, i un dels seus convidats estrella és algú que ha viscut de molt de prop aquesta història: el productor Masao Maruyama (1941), responsable d’alguns grans títols de l’anime.

Com va néixer la seva fascinació per l’animació?
En realitat, mai hi havia tingut un especial interès, molt poca gent pensava que un s’hi podia dedicar. A començaments dels anys seixanta, Osamu Tezuka va tenir la idea d’adaptar el seu manga Astroboy en episodis setmanals, cosa que mai no s’havia fet. Calia molta gent jove per fer-ho i m’hi vaig apuntar, però no tenia ni idea del que implicava ni que m’hi dedicaria tota la vida. En aquells moments, ni tan sols es deia anime sinó doga eiga, que vol dir dibuixos animats.
Com era treballar amb Ozamu Tezuka?
Ell era dibuixant de manga, sobretot; s’hi dedicava tant que tenia molt poc temps per treballar en l’animació, però gràcies al còmic podia finançar l’estudi d’animació. Apareixia per l’estudi de tant en tant, i era molt temperamental, quan una cosa li agradava estava molt content però quan era que no, ho podia posar molt de potes enlaire.
Vostè va començar com a animador, però ha desenvolupat la major part de la seva carrera com a productor, que pot semblar una feina menys creativa.
Com a productor trio la història, el director més adequat, el guionista, tot perquè surti una obra el més rodona possible. Treballo molt estretament amb el director, però li he de facilitar totes les eines, el productor és la força oculta.
Televisió a banda, durant molts anys l’animació japonesa –que ara es pot veure en festivals generalistes– va ser desconeguda a Occident.
Durant cinquanta anys les produccions eren molt modestes. L’animació japonesa va començar a destacar quan va començar a oferir obres que no s’assemblaven al que es feia en altres països i va esclatar amb Akira, de Katsuhoro Otomo; fins a aquell moment es pensava que era un terreny exclusivament infantil.
Vostè era espectador de cinema d’animació occidental, com les pel·lícules de Walt Disney?
Naturalment arribaven al Japó, però la pel·lícula nord-americana que em va influir molt va ser Heavy Metal. També em cridaven l’atenció els superherois de Marvel i els còmics de Moebius. Amb les meves produccions vaig voler aportar aquest esperit al cinema.
Ha produït pel·lícules tan importants com ‘Paprika’, ‘Tokyo Godfathers’, ‘Perfect blue’ i ‘En este lugar del mundo’. N’hi ha cap de la qual se senti especialment orgullós?
Aprecio totes les pel·lícules en què he treballat, però la meva filosofia és la de provar sempre de fer coses noves. En aquest sentit soc hereu de Tezuka, que té alguns manga molt bufons i amables, però d’altres de més filosòfics o més crus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

premi

Carles Durà guanya el premi Roc Boronat

Barcelona

Barcelona dignifica els seus tresors arqueològics romans

Barcelona
festival de jazz d’escaldes-Engordany

Toquinho, Motis i Eastwood a Andorra

barcelona

Neix el Santvi Fest per apropar la música i la cultura a tots els públics

sant vicenç de montalt
televisió

La plataforma 3Cat supera els 100 milions de reproduccions en 6 mesos

barcelona
arts escèniques

Leticia Martín Ruiz serà la nova directora del Festival Grec

barcelona
memòria històrica

Barcelona homenatja George Orwell amb una placa commemorativa

barcelona
museu

Aprovat inicialment el projecte d’ampliació del Macba

barcelona
Música

La Iaia torna amb quatre concerts i edita tres cançons inèdites

BANYOLES