Patrimoni

Història amb imatges

La Fundació Mascort mostra el llegat familiar per oferir un recorregut per la mateixa història de la fotografia

Una de les novetats és la possibilitat de veure l’arxiu fotogràfic en línia

La Fundació Mascort de Torroella de Montgrí ofereix des d’avui una mostra que es converteix, en la pràctica, en un viatge excepcional per la mateixa història de la fotografia. Un recorregut que, a més, permet acompanyar, en part, aquesta família per veure com ha evolucionat el seu entorn al llarg de 100 anys d’imatges. L’exposició, Vides privades. Història compartida. 1886-1960, està formada per 180 fotografies escollides amb cura del fons Mascort, que conté més de 2.500 registres.

La comissària de la mostra, Marta Grassot, historiadora de l’art i responsable del centre de documentació de l’Orfeó Català, al Palau de la Música Catalana, ha volgut explicar la història de la fotografia des de diversos matisos, àmbits i perspectives. Grassot, que ha fet el catàleg de la mostra, ha plantejat un recorregut per la història de la fotografia, amb l’avantatge de disposar d’un prolífic fons; estem, doncs, davant un gran arc temporal que inicia el seu llarg recorregut a mitjan segle XIX, amb els primers procediments fotogràfics. D’aquests se’n pot veure una gran quantitat de targetes de visita, el primer format estàndard en suport de paper conegut en la història de la fotografia. La mostra també destaca els fotògrafs, tant nacionals com internacionals. Un treball fotogràfic que arriba a la família tant des dels Estats Units, el Brasil i Cuba com d’Alemanya i França, així com Barcelona, Girona i Torroella de Montgrí. Autors de la talla de Cohner, Langlois, Amoretty, Martínez de Hebert, Napoleon o Audouard conviuen amb l’obra d’Esplugas, Esquirol o Masaguer.

I és des d’aquests treballs que es té la perspectiva de l’evolució dels procediments i formats fotogràfics, com ara una albúmina acolorida d’aproximadament el 1862, dos ferrotips de finals del segle XIX i principis del XX, i un gran nombre de plaques de vidre estereoscòpiques del primer quart del XX. Un fons que servirà per fer un estudi exhaustiu –com a gran arxiu documental que és, perquè va més enllà de la fotografia– i recórrer l’evolució de la societat. El fons conté les imatges captades per la mateixa família, com ara les de Ramon Mascort, que va tenir la seva primera càmera, una Kodak Baby Brownie, a l’edat de 6 anys. I és des de les imatges de la família que es poden definir les històries particulars i veure l’evolució de les formes de vida domèstiques, que esdevenen un fil conductor tant familiar com de la societat en general.

Una de les novetats és la possibilitat de consultar en línia l’arxiu fotogràfic, que s’anirà ampliant progressivament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Albert S. Ruddy, productor d’‘El Padrí’

ARTS EN VIU

El TNC aposta per la Sala Gran amb el musical ‘Ànima’, amb 24 intèrprets

BARCELONA
Cultura

Més de 5.500 fòssils de la col·lecció d’un metge del Pallars al museu de la Conca de Dellà

Isona

El Teatre Municipal acomiada la temporada

GIRONA

La Fira Argillà d’Argentona sorprèn amb el cartell de Mariscal

Argentona
música

La Fireluche publica un disc gravat en directe a La Planeta fa 20 anys

girona
art

La Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes diposita obres d’art al MNAC

barcelona
Joan Colomo
El músic de Sant Celoni publica ‘Tecno-realista’

“Em calia cantar contra Elon Musk i el tecno-optimisme”

Barcelona
art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona