Art

GINO RUBERT

PINTOR. AUTOR DE LA NOVEL·LA GRÀFICA ‘SÍ, QUIERO’. EL 14 DE MAIG INAUGURA EXPOSICIÓ A SENDA

“La pintura t’ha de despertar l’interès d’altres sentits, no només el dels ulls”

Es va fer famós amb les portades de la saga ‘Millennium’ de Stieg Larsson. Ara és ell el que ha decidit il·lustrar-se a ‘Sí, quiero’ (Lunwerg), on res és el que sembla, ni el text ni les imatges

Com ha gestat aquesta novel·la gràfica?
Té una particularitat i és que el text és la il·lustració de les imatges. Tots els quadres van ser creats fa deu, sis anys o un, abans que el text, i estan ordenats per dones.
El llibre està dedicat als seus pares. El protagonista, que és artista, es queixa de tenir un pare “antiquat” que no es pren seriosament el seu treball. Del seu, el filòsof Xavier Rubert de Ventós, en diria el mateix?
Tot és ficció, i això també ho és en el cas del meu pare, però la gràcia és que és veritat en el cas del meu avi. Quan el meu pare li va anunciar que volia estudiar filosofia, li va dir una frase que a casa és molt famosa: “Ah, tu no vols ser metge o periodista..., tu vols ser savi.” El meu pare mai s’ha mofat de la meva feina com a artista, tot el contrari. He tingut tot el seu suport. D’ell sí, de la meva mare no. Ella ha sigut sempre molt crítica. En part perquè es veu reflectida en les meves imatges. I li fan mal.
A ‘Sí, quiero’, l’amor es dilueix contínuament amb la mort. És un dels seus principals estímuls creatius?
Jo diria que la mort és un estímul no per crear sinó per viure. I la creació és una consecució del fet de viure. D’entrada jo volia que el llibre es digués Amor a muerte. Fa poc vaig explicar en una conferència al Palau Macaya de La Caixa la meva relació, meravellosa, amb un oncle meu mexicà, germà petit de la meva mare, pintor, que va morir enganxat a la morfina i a l’alcohol. De nen passava els estius a Mèxic i ell tenia un petit estudi al jardí, on pintava Dràcules i Frankensteins. Fa uns anys, mentre buscava un títol per a una exposició, l’Alberto Peral, bon amic artista, em va dir: “No t’adones que totes aquestes figures en blanc i negre, de mirada inexpressiva, amb els cabells llargs, són vampirs?” La influència del tío Mario... Hi ha una presència de la mort en la meva obra, és evident. I, per cert, la primera anècdota del llibre sí que és certa, tot i que alterada...
La de la mare que dona un ensurt de mort al seu fill.
Un dia estàvem a casa i va marxar la llum. Vaig córrer cap a la meva mare i me la vaig trobar davant del mirall del bany amb una espelma sota la cara. I durant uns segons se’m va quedar mirant fixament sense moure’s. Aquesta experiència infantil tan terrorífica ha marcat els meus personatges, en què la mort sembla que et miri des del fons dels seus ulls.
L’artista del seu conte, de nen, se sentia rar: només dibuixava.
Vaig néixer el 1969 i a casa no hi havia tele. Vaig passar moltes hores dibuixant. I aquesta formació per a mi ha sigut una eina elemental per a qualsevol cosa que he fet, inclús et diria que per a l’escriptura.
Li va costar trobar el seu llenguatge tan personal?
El 1994 vaig guanyar la beca de l’Acadèmia Espanyola de Roma i l’últim dia, després del sopar de comiat, a la Piazza del Popolo em vaig trobar tirat a les escombraries un antic arxiu. Eren unes cartolines amb la foto de carnet de gent. Me les vaig endur a Barcelona. I se’m va obrir una dimensió nova perquè vaig començar a contactar amb el món d’aquelles persones. Tot el que surt a les pintures m’ho diuen elles. Desplego les fotografies sobre el llenç en blanc i a partir de les químiques entre les ànimes dels retratats i jo mateix configuro l’escena.
S’ho passa bé, creant.
Em diverteix, sí. Perquè la pròpia tècnica és un joc. Jo no deixo de ser un pintor clàssic perquè per a mi la pintura és una il·lusió. La pintura t’ha de confondre i t’ha de despertar l’interès d’altres sentits, no només el dels ulls. Em fascina que la gent tingui la necessitat de tocar la meva pintura per entendre el que està veient.
Se sent un privilegiat pel fet de poder viure del seu art?
Soc molt afortunat, perquè som pocs. Jo en visc des de fa trenta anys, des de les meves primeres exposicions. I penso que ho he aconseguit perquè la meva obra connecta d’una manera visceral i directa amb la gent. A mi m’agrada el que faig, però és que a més m’agrada que agradi. El galerista Eduard Duran em va dir un dia: “Jo quan entro en un lloc i em diuen: «Ara t’ho explico», ja he marxat.”
Hi ha nous projectes o idees que li ballin pel cap?
El 14 de maig inauguro exposició a la galeria Senda. A més de pintures noves, hi instal·laré l’arxiu que tinc al meu estudi de Sant Martí d’Empúries, que és com una cortina de bany amb butxaquetes plenes de fotos, per explicar el meu procés de treball. I, per a l’any que ve, el Fèlix Riera m’ha proposat fer alguna cosa al Teatre Romea. Serà un espectacle d’un sol dia amb una escenografia en la qual involucraré el públic. Convertiré en real un quadre meu. Faré el mateix que faig en les meves pintures però amb persones de carn i ossos. També em ve molt de gust dissenyar roba.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La festa amb tendència a l’alça

Barcelona
publicacions

Surt el número 12 de ‘Temperatura’, la ‘Revista per anar a cagar’

girona
crítica

Tensar els fils d’estendre

Girona

Es recupera l’essència amb el retorn a la Rambla i la plaça Catalunya

Girona
SANT JORDI

L’esmorzar de la Generalitat a Girona recorda Montserrat Vayreda

girona
sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES
música

Malson Atmosfèric arriba a un final d’etapa per Sant Jordi amb ‘Si t’enyoro’

girona
cultura

Reivindica el llegat del poeta Gerard Vergés

Tortosa