Art

Pedro Azara

Comissari del pavelló català de la Biennal d'Art de Venècia

“L’art, com tot, no és per sempre”

L’ull és un element pertorbador, és el que crea la sensació que la figura està viva

Catalunya tornarà a tenir veu a la Biennal d’Art de Venècia, que s’inaugura la setmana que ve. L’Institut Ramon Llull proposa un projecte singular: To lose your head (Idols), l’ànima del qual és Pedro Azara. L’exposició reflexiona sobre la nostra relació amb les imatges en el període democràtic (menys abordada que durant la Guerra Civil i la dictadura). Una relació d’extrems: d’odi o d’amor. A la ciutat dels canals hi han viatjat quatre monuments marcats per aquest signe fanàtic. En parlem amb Azara durant un assaig de la performance que duran a terme Marcel Borràs i Marta Aguilar per recrear alguns episodis controvertits que han viscut aquestes escultures a l’espai públic.

Què vol dir que va tenir l’oportunitat d’agafar el cap de l’estàtua de Saddam Hussein i no es va veure capaç?
El 2009 vaig anar al Museu Nacional d’Iraq per intentar negociar un préstec d’obres mesopotàmiques per a l’exposició Abans del diluvi, que es va fer el 2012 a CaixaForum. Els conservadors em van ensenyar les reserves i allà, en una sala anodina, hi havia tirada a terra la famosa estàtua de bronze de Saddam Hussein que van enderrocar i que van decapitar. El cap el tenien sobre una taula. Tot d’una em va dir: “Vinga, agafa’l.” No vaig poder. Semblava el cap decapitat d’un ésser real.
No és nou que la iconoclàstia tingui per objectiu primordial el cap de les obres. Fins quan ens podríem remuntar?
Avui a alguns els sembla que això és un fenomen contemporani de l’Afganistan i Síria. I no; ve d’antic i ha passat a tot arreu. Una escultura t’impacta si et mira, si pots creuar la mirada amb ella. L’ull és un element pertorbador, perquè és el que crea la sensació que la figura està viva. La manera de trencar aquesta influència és traient-li els ulls o el cap. S’han trobat escultures a Jordània que tenen 11.000 anys en què el cap està modelat sobre un crani. És realista, però curiosament hi van posar dues petxines als ulls. No els representaven, els suggerien tallats per evitar que els destruïssin. Era una estratègic per neutralitzar aquest poder de la mirada. No fa gaire el British Museum va fer una exposició sobre obres dels seus fons que han sofert danys. Tenen un cap d’August que va ser descobert de cap per avall. No era casualitat: el van tallar i el van capgirar perquè no mirés.
La seva experiència amb el cap de Hussein va ser l’estímul del projecte del pavelló català de Venècia?
Sí, i també el record d’un text que vaig llegir de petit. Explicava un fet que va succeir a Londres el 1967. Un concurs radiofònic va escollir una persona per passar una nit al museu de cera. Havia de retransmetre les seves impressions. L’article deia que al principi tot eren bromes i rialles, però que a partir de les deu de la nit el to va començar a canviar. A les dotze, el participant suplicava amb crits de desesperació que el traguessin d’allà dins.
Més o menys el que a vostè li va passar quan va visitar el dipòsit de la Via Favència, el cementiri de les obres retirades, moltes de les quals víctimes d’actes vandàlics.
Em van comentar que aquí hi van desar el monument als caiguts de Josep Clarà, i no pas al MNAC, com es diu a internet. Hi vaig anar en principi només per veure aquesta obra. És un edifici que no està pensat com a magatzem d’obres d’art sinó de camions de brossa, que entren i surten constantment d’una de les dues naus. En l’altra, de nau, és on reposen les escultures, amb una llum lúgubre. És un xoc quan t’obren les portes metàl·liques. La sensació és realment d’entrar en una tomba egípcia. Hi ha un exèrcit de figures, molt juntes, de peu i que miren cap al carrer. Et trobes figures decapitades raríssimes, com la d’una dona llegint a la qual li van deixar el cap mig penjant, i inclús un grup d’animalets, uns cervatells que va fer Frederic Marés a la Diagonal. Els arrencaven el cap, la cua... L’Ajuntament es va cansar de restaurar-los.
La controvertida obra de Clarà va ser defenestrada de l’espai públic el 2001, després del tercer atemptat que va patir. Li va semblar poca cosa quan la va veure a la Via Favència?
Tot al contrari! Quan la veies de lluny a la Diagonal, et provocava indiferència. Va ser objecte de tota classe de bromes. Al dipòsit, en canvi, t’imposa, no et convida a riure. Passa el mateix amb el monument a Antonio López de Marès, tan vulgar i insignificant, un trasto, vaja, però quan el tens a un pam del nas et domina.
Cap d’aquestes dues viatjarà a Venècia. Tampoc l’estàtua eqüestre de Franco, de Josep Viladomat, que va ser destrossada el 2016 al Born. Per què s’han descartat?
Inicialment vam escollir per anar a l’exposició set escultures de la quinzena que vam documentar. Per temes de pressupost vam haver de reduir-les a quatre [el pas de Setmana Santa del Sant Enterrament de Salvador Martorell; el monument als caiguts de Genaro Iglesias; el monument a Lluís Companys de Francisco López; i Record d’un malson de Joan Brossa]. L’escultura de Viladomat no ens la podíem endur perquè coincidirà amb la celebració del judici. Tampoc la podíem netejar perquè l’assegurança considera que ho ha d’assumir el que se la va carregar, aquesta persona o persones ics que s’han de jutjar. Joan Roca, el director del Museu d’Història, ens va donar la idea de fer una rèplica en 3D, cosa que hauria estat interessant, però no en podíem assumir el cost. L’estàtua d’Antonio López pesa més de tres tones i necessitàvem dues barques per traslladar-la. I el Clarà pesa una mica menys però té el centre de gravetat baix i és molt inestable, cosa que complicava el viatge.
Quin efecte vol que facin les escultures dins del pavelló?
El mateix que fan dins d’un magatzem. Tot, la llum natural, les gàbies dins de les quals s’han transportat... Està pensat per recrear l’atmosfera d’un dipòsit com el de la Via Favència. El muntatge no és gens escenogràfic. No hem volgut teatralitzar res.
El teatre se’l reserven per a la ‘performance’. Què ens en pot dir?
[Respon Marcel Borràs] Donarem vida a les escultures. La Marta les imitarà a l’estil dels quietistes de la Rambla però als carrers de Venècia. En realitat tractarem la Marta com si fos la mateixa escultura, no la persona que la interpreta. Convidem el públic a reviure activament els moments en què aquestes obres van ser atacades: si el monument a Jordi Pujol va ser ruixat de pintura blanca, la Marta serà ruixada de pintura blanca. Del monument a Lluís Companys rememorarem el que es va viure al cap de poc que la posessin al carrer: es diu, perquè és una mica llegenda urbana, que a un grup d’artistes els semblava una escultura molt clàssica i avorrida i van decidir fer un dripping. També recrearem un dels atemptats contra el monument als caiguts del Clarà, però sense explosius, és clar.
Encara bo, pobre actriu.
[Respon Marta Aguilar] Espero que tampoc m’omplin els cabells de xiclets! [Marcel Borràs] Dins del pavelló hi haurà una màquina expenedora on es podran comprar pedres, martells, flors, espelmes, orina, esprais, encenedors, banderes independentistes.... De dinamita també n’hi haurà, però és molt cara.
Fins ara només hem parlat de les obres que han incitat odi. Les que es veneren també estaran representades.
La destrucció només és una part de la nostra relació amb les imatges. L’altra és l’adoració. I en realitat són equivalents: impliquen una reacció física que va més enllà de la contemplació distanciada. Inclús sovint, molt sovint, s’alternen. El cas del monument als caiguts del Clarà és clar: bomba, acte de desgreuge, bomba, acte de desgreuge... La veneració afecta les imatges religioses o les profanes que agafen dimensió religiosa, com El xut, l’escultura de Cruyff. L’ideal hauria estat portar la Moreneta a Venècia, però això no era possible i vam escollir un pas de Setmana Santa. Primer volíem que fos de l’Hospitalet, on la segueixen 500.000 persones, que aviat és dit, però els membres de la confraria no ens el van deixar per por que es fes malbé. A Tarragona sí que ens van donar el vistiplau i de la processó (que vaig anar a veure, juntament amb la de Sevilla, per veure les reaccions) se n’ha anat ràpidament cap a Venècia.
Al principi de l’entrevista deia: això ve d’antic. Per tant, per fatídic que soni, els humans hem d’assumir que d’art se’n continuarà destruint?
No és per sempre. Com tot, desapareix. I aquest és el missatge del pavelló: per construir s’ha de destruir. Si es preservés tot, ja no caldria fer res més. I sense fer tampoc tindria sentit ser.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona