Art

Les places són nostres

El Bòlit exposa les accions i reflexions artístiques dels alumnes dels instituts Sobrequés i Rahola, de Girona, i Brugulat, de Banyoles, a ‘Benvinguts a la plaça’

Més temps per jugar i socialitzar-se, menys temps a l’institut i reduir els deures. Aquesta és la resposta dels participants al projecte artisticopedagògic titulat Benvinguts a la plaça!, impulsat pel Bòlit Mentor i que recull els resultats dels alumnes de 4t d’ESO dels instituts Carles Rahola i Santiago Sobrequés, de Girona, i Josep Brugulat, de Banyoles. Aquesta activitat educativa introdueix artistes visuals en centres d’educació secundària per tal de desenvolupar un projecte creatiu junt amb els estudiants a través de tallers, conferències i altres activitats.

L’olotí Rafel G. Bianchi (1967), professor de belles arts de la Universitat Autònoma de Barcelona i professor a l’Institut del Teatre, és el comissari d’una iniciativa que va arrencar de la proposta de preguntar què seria millorable dels espais d’ús públic que utilitzen i com.

“L’ús de l’espai públic és conflictiu”, diu Bianchi, “i des de l’educació i l’art podem fer política preguntant-nos com ha de ser aquest ús. Ajudant a construir des de la intel·ligència, però també la generositat, un espai públic per a tots”, afegeix.

El resultat de tot això s’exposa aquests dies, fins al 2 de juny, al Bòlit de la plaça Pou Rodó. Tota una sèrie de vídeos, escrits, fotografies, dibuixos i fins i tot una pancarta reivindicativa que condensen el llegat immaterial d’aquest treball de tot un curs, sorgit dels tres centres educatius participants.

Per exemple, amb Seran sempre nostres, les arquitectes de Contorns, Ariadna Serrano i Maria Bosch, han treballat quatre espais públics cèntrics de Banyoles on els estudiants del Josep Brugulat, a través d’una mena d’apropiació, van fer una proposta de transformació, incorporant-hi idees com un rocòdrom, grafits a les parets avorrides, glorietes...

Per una altra banda, Cridar la ciutat engloba la tasca que Marta Rosell Chust i Roc Domingo han desenvolupat a l’institut Santiago Sobrequés, que en el seu cas parteix de l’experiència de ciutat i reflexiona com es construeix en ella la idea d’espai públic i qui en fa ús, traspassant-ho a l’espai del centre educatiu. Durant la seva estada han analitzat aquells espais de l’institut que d’alguna manera tradueixen als carrers i que determinen un tipus de comportaments i relacions.

Finalment, el projecte titulat @elpatiajudici del Carles Rahola va partir de la pregunta: “Què us agradaria canviar de l’institut?” Equiparant l’institut a l’espai públic com un lloc on hi conviu un grup heterogeni de gent, van crear una bateria de propostes de com els agradaria que fos.

Bianchi creu que “la virtut de les propostes com Bòlit Mentor és que permeten, tot i la possibilitat de fracàs, precisament això, aprendre a pensar d’una altra manera”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona