Arts escèniques

Un forat de dos milions a l’Apolo

Els advocats dels damnificats confien que la fiscalia intervindrà d’ofici contra el grup inversor Ethika Global

Ricard Reguant diu que l’Apolo va ingressar 3,5 milions i Ethika no va assumir quasi despeses, quan eren molt inferiors

El modus operandi d’Ethika Global al Teatre Apolo de Barcelona va ser el d’un fons voltor, indica l’advocat Miquel Mitjans. Des que a principis de desembre la societat que explota el teatre (té un contracte amb un propietari israelià per 25 anys) va acomiadar Rocard Reguant com a director artístic, la llista de damnificats de l’Apolo no deixa d’augmentar. Sumant les demandes (algunes amb sentència que obliga al pagament) dels afectats la xifra puja a dos milions d’euros. Hi ha moltes possibilitats que també hagi deixat impagaments a la Seguretat social i en el corresponent pagament d’IVA. Ahir els damnificats es van trobar a l’SGAE (els autors tenen una demanda per valor de 140.000 euros) i també es van presentar altres casos, com una artista de la companyia Rafael Amargo que, per ara, tampoc ha cobrat el sou davant l’impagament d’Ethika.

Els fons voltors procuren explotar, sense escrúpols, un actiu. En el cas de l’Apolo, es van centrar a aconseguir el màxim d’ingressos amb produccions pròpies com ara Y no quedará ninguno (1,2 milions d’ingressos a taquilla), el comiat de La Maña (200.000 euros, en tres setmanes), Rouge (600.000 euros en tres mesos), Tropicana (250.000 en tres setmanes) i Sherlock Holmes y el destripador (315.000 en dos mesos d’explotació). Ethika va endarrerir els pagaments compromesos tant com va poder. I els actors i les empreses confiaven en el compromís de rebre el pagament, un cop es trobés un nou inversor. Lita Claver, La Maña, lamentava ahir que no l’haguessin avisat mentre estava fent funcions (calculen que els deuen 94.000 euros). Ethika va acomiadar i indemnitzar els treballadors venent tot el que hi havia dins la sala (amb material que tampoc era seu), adverteix el que va ser el director artístic de la sala des del setembre del 2017 fins al desembre del 2018. Calcula que durant aquest any es van ingressar 3,5 milions d’euros, extrem que fa inexplicable que no paguessin els deutes: Rouge, que no va anar bé, els hi va costar 300.000 euros.

Ara, s’hi han afegit fins i tot els treballadors, que veien com els artistes anaven a una mena de despatx a la Diagonal (que Reguant va comparar amb la pel·lícula El cop, 1973). Calculen que hi ha un centenar de persones que han presentant demandes a través de diferents bufets d’advocats. No hi ha una plataforma conjunta però sí que s’adhereixen a trobar fórmules perquè es pugui embargar els béns del grup Ethika (que, segons les seves investigacions, ja arrosseguen altres causes per un valor de 50 milions d’euros). Reguant va contactar amb el propietari de la sala. La vol cedir a una altra empresa però abans s’ha de rescindir el contracte. Només ha cobrat un mes (85.000 euros) en tot aquest període. Ethika no fa concurs de creditors ni tampoc rescindeix el contracte. Hi ha tres empreses interessades a reobrir l’Apolo.

Comunicat

Aquest diari va voler posar-se en contacte ahir amb els responsables d’Ethika. Van remetre a una nota de premsa en la qual neguen que hi hagi cap deute (tot i que Ethika hagi acceptat deutes pendents judicialment i, a sobre, les hagin evitat presentant talons sense fons, segons els afectats) i neguen que mai es produïssin beneficis durant el període de Reguant. Ell ho contradiu: setmanalment de mitjana es guanyaven 35.000 euros. Durant els mesos que van estar llogant la sala a tercers, la recaptació va caure notablement fregant els 5.000 euros setmanals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic