Art

Fernando Pinós

Premi honorífic GAC-Fundació Banc Sabadell a la trajectòria galerística

“Si pogués no em vendria cap obra”

Fernando Pinós (Barcelona, 1947) va deixar els estudis de química per entregar-se al comerç de l’art. Se l’associa sobretot amb el Modernisme, però ha tocat obres des del segle IV fins a l’actualitat. Es considera una rara avis del sector “en tots els aspectes”. Dimecres a la Nit del Galerisme, rebrà el premi honorífic GAC a la trajectòria galerística.

Vostè va començar recollint obres d’art de les escombraries.
[Riu.] No, dona, no. Bé, per Sant Joan, en alguna foguera sí que havia rescatat coses que tenien valor. Algun moble modernista i tot.
Va ser dels primers a apreciar l’estil modernista quan la gent només hi veia trastos vells.
Això sí que és veritat. Als Encants Vells, quan arribava posem pel cas un bufet amb vitralls modernistes, trencaven els vidres per aprofitar els ploms. De petit ho havia vist i em semblava tan poc civilitzat destrossar aquell patrimoni... Ningú no en feia cas. Em vaig dedicar a l’art per fer justícia. Vaig començar amb pocs mitjans, perquè no tenia uns pares rics, però vaig tenir la sort que em van donar suport molts clients. És gràcies a ells que es va salvar tot el que es va salvar. Ningú més que ells. Però ja no hi són. Ningú no ha agafat el relleu a aquella gent que vivia tan apassionadament l’art.
S’ha perdut per sempre aquest tipus de col·leccionista?
Estic segur que renaixerà quan els fills heretin dels pares el que aquests van comprar. Ja no voldran viure més amb la precarietat en què viuen ara, amb mobles que costen poc i duren poc. En un dinar, Joan Brossa em va dir que els antiquaris som enterramorts. Li vaig contestar que estava equivocat, perquè la nostra tasca és fer reviure l’art, retornar-li l’esplendor perduda. El vaig convèncer. Ho he fet tot per sentiment. Una vegada, em va trucar un home que havia comprat un edifici modernista a Sarrià per enderrocar-lo. M’oferia els interiors. Li vaig dir: “Escolti, això no és per treure i per vendre, això s’ha de preservar.” L’endemà, ja no quedava res. En una nit ho van tirar tot a terra.
Després d’un periple per diversos carrers i zones, fa 40 anys va obrir Gothsland a l’eix principal de les galeries, Consell de Cent. Dels Gaspar, Metras, Riera... ja no queda ningú, només vostè. L’entristeix la decadència del carrer?
D’aquella època només quedem Eude i nosaltres, sí. Consell de Cent no té res a veure amb el que havia estat. Hi havia una pugna entre aquests grans galeristes per fer l’exposició més interessant. L’ambient era fabulós. A la gran majoria de galeristes que hi ha ara els falta empenta. És més important la il·lusió que els diners. La gent que té molta fixació pels diners no fa res.
Quines altres virtuts ha de tenir un bon galerista?
Ha d’estimar el que fa, tenir molta imaginació, ser treballador i ser honrat. “Per què a tu t’ha anat tan bé?”, em van preguntar. Molt fàcil: veig el que els altres no veuen. Malauradament, he hagut de vendre-m’ho. Si pogués, no em vendria mai res. M’estimo més tenir obres que diners.
El 2020, farà deu anys que va obrir el Museu del Modernisme. La peça que li faltava per culminar tota aquesta aventura de salvaguarda patrimonial?
Era el somni de la meva vida. Tot està tan digne com el dia que es va crear, el que li vaig dir a Brossa. Però tenim un problema: necessitem més visitants per mantenir-lo. Fa nou anys i mig que hi som, perdent diners. Tot el que guanyem a la galeria se’n va cap el museu. No hem rebut cap ajuda pública. És més: ens fan pagar els impostos d’un negoci. Això ho explico a directors de museus estrangers i no s’ho creuen. No només les institucions no han col·laborat en res amb el museu, crec que fins i tot els molesta. El director del MNAC va dir que no som un museu, sinó una botiga. En fi. Encara que hi hagi coses que ja em cansin, continuaré lluitant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA
música

Lecocq debuta amb ‘Sous la glace / Sota el gel’, un manifest bilingüe contra la superficialitat

la bisbal d’empordà
Crítica
música

Blau de Colònia

GIRONA
calonge

L’Orquestra Di-versiones encapçala el cartell del tercer OncoMusic Fest

calonge

Llum verda a la nova biblioteca central pendent de trobar el finançament de 13,9 milions

SANT CUGAT DEL VALLÈS
TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic