Art

Arquitectura de fang

L’artista Hannah Collins presenta a la Fundació Tàpies la seva mirada fotogràfica de les construccions utòpiques, avui ruïnes al desert, de l’egipci Hassan Fathy

Als anys quaranta, Fathy va crear dissenys sostenibles i ecològics per a les gents humils

L’arquitecte egipci Hassan Fathy (1900-1989) va escriure als anys seixanta un llibre amb un títol que condensava tot el seu ideari: Arquitectura per als pobres. En aquest petit volum, desgranava un dels seus grans dissenys (realitzat però fallit), Nova Gurna, a Tebes, en què vint anys enrere ho havia pensat tot per al benestar material i espiritual d’una humil comunitat rural atrapada en el passat, ja que depenia exclusivament de l’espoli del patrimoni arqueològic enterrat just a sota de les seves cases.

Fathy els va oferir una alternativa de vida més digna (social, cultural, econòmica, religiosa, política...) amb un mercat cobert, una mesquita, escoles, magatzems d’aigua potable i un teatre a l’aire lliure. Un teatre anàrquic en què –recollia en el llibre– qualsevol persona hi podria alliberar espontàniament els seus anhels creatius. Fathy era, a més d’arquitecte, poeta, músic i dramaturg. Tot el que feia responia a la seva lògica multidisciplinària.

Escriuré una cançó i la cantaré en un teatre envoltada de l’aire de la nit és el títol de l’exposició que l’artista Hannah Collins (Londres, 1956) presenta fins al 13 d’octubre a la Fundació Antoni Tàpies. Un títol que respira l’esperança utòpica que va irradiar l’obra de Fathy, marcada pel fracàs d’unes idees impregnades de sabers ancestrals que el present implora rescatar: les de l’arquitectura sostenible i ecològica. Fathy va recuperar tècniques i materials tradicionals per forjar unes construccions molt barates, tot prescindint de la fusta, el ferro i el formigó. Es va encomanar al maó de tova per fer edificacions amb ventilació natural, deu graus menys calentes a l’estiu i deu graus menys fredes a l’hivern. Qui diu que al món àrab no hi va haver un moviment modern?, etziba el director de la Tàpies, Carles Guerra.

Collins (que va viure una llarga època a Barcelona i actualment resideix a Almeria) no va fer cas dels avisos del risc que li podia suposar visitar aquelles arquitectures de fang abandonades, situades en un territori minat per l’odi del terrorisme. Nova Gurna, que els habitants del vell assentament mai van arribar a ocupar. I Nova Baris, un oasi en ple desert a la perifèria de Luxor, la construcció de la qual hauria fet possible el cultiu de fruites i verdures, per al consum propi i inclús per a l’exportació. El projecte es va quedar a mig camí. Se’n va anar en orris el 1967 en nom de la guerra.

Amb la seva particular manera d’entendre la fotografia com un mitjà per expressar “tactes, vides quotidianes i històries minúscules”, sosté Guerra, Collins ha plasmat la seva investigació en imatges de gran format i en una pel·lícula d’imatges fixes que “desapareixen quan s’apaga l’equip”, rebla l’artista. Efímeres, doncs, com el llegat decadent i ruïnós de Fathy, predestinat a destruir-se lentament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

La periodista empordanesa Georgina Arnau debuta en la música com Genna amb ‘El pacte’

castelló d'empúries
art

El ‘Bestiari’ de Carlos Casas porta a Venècia sons i imatges d’onze parcs naturals catalans

venècia
Crítica

Quant n’hem d’aprendre!

música

Cala Vento guanya amb ‘Casa Linda’ els Premis Min al millor disc de rock i al millor disc de l’any

saragossa
guardó

Raimon rebrà el Premi Prat de la Riba 2024 de l'IEC la diada de Sant Jordi

barcelona
Cultura

Mor Feliu Trujillo, prestigiós ceramista artístic d’Esparreguera

TEATRE

Gorina trasllada a ‘Ifigènia’ el dolor de totes les dones sacrificades

BARCELONA

El festival Flors i Violes espera batre rècords de públic

palafrugell
DANSA

El Mercat convida dues coreografies noruegues a ballar complexes celebracions

BARCELONA