Cultura

L’univers ‘Rèquiem’

CaixaForum Girona inicia demà un cicle de conferències i projeccions al voltant d’alguns dels rèquiems musicals més cèlebres de Mozart, Brahms, Verdi i Fauré

CaixaForum Girona enceta demà, 3 de febrer, el cicle de divulgació musical Lux aeterna: 4 rèquiems immortals. A través de quatre conferències, el cicle profunditzarà en el coneixement del gènere musical de la missa de rèquiem, un estil que ha sobreviscut, com a pocs, al llarg dels segles.

El programa de conferències impulsat per aquest centre de La Caixa presenta una forma diferent d’acostar-se a l’estil musical del rèquiem, repassant quatre compositors que van escriure grans expressions del gènere: Mozart, Brahms, Verdi i Fauré. L’impartirà Eva Sandoval, musicòloga i informadora musical de Ràdio Clàssica a RNE, i els visitants podran descobrir els aspectes més curiosos i desconeguts de quatre grans peces que encara conserven la capacitat d’emocionar en ple segle XXI.

El cicle s’iniciarà demà (19 h) amb La missa de rèquiem de Mozart: el comiat incomplet, una obra, l’última partitura en què va treballar Mozart, sobre què s’han gestat infinitat de mites.

La segona sessió serà el 17 de febrer i, en aquest cas, estarà dedicada a Un rèquiem alemany de Brahms, en què el compositor palesa la seva familiaritat amb el dolor, després de la mort del seu amic Schumann i de la seva pròpia mare.

Del romanticisme alemany es passarà al romanticisme italià, en la tercera sessió, el 2 de març, amb ‘La Messa da Rèquiem’: Una missa per al teatre, una peça en què Verdi va saber treure el màxim partit dramàtic del caràcter apocalíptic de la missa de rèquiem.

L’última sessió serà el 16 de març i estarà dedicada al Rèquiem de Fauré: bressolant la mort, en què, trencant amb la tradició romàntica de les misses per a difunts, el compositor va incloure nous aspectes en la missa per a rèquiem, convertint-la, per a molts experts, en una espècie de cançó de bressol de la mort.

Paral·lelament, a partir del 10 de febrer, s’ha organitzat un cicle de conferències en què també es podrà gaudir de les projeccions d’algunes de les millors interpretacions filmades dels rèquiems de Mozart, Brahms, Verdi i Fauré que es tractaran en el cicle. Per començar, el 10 de febrer (també totes les sessions a la mateixa hora, les set del vespre) es podrà veure en pantalla l’enregistrament de La missa de rèquiem de Mozart feta el 2012 amb quatre solistes vocals: Anna Prohaska, Sara Mingardo, Maximilian Schmitt i René Papé. El 24 de febrer, es projectarà el concert de l’orquestra filharmònica de Munic interpretant Un rèquiem alemany de Brahms. La messa da rèquiem de Verdi amb el director Herbert von Karajan i el cor i l’orquestra del Teatre de la Scala de Milà es projectarà el 9 de març. El cicle de projeccions es tancarà, el 23 de març, amb el Rèquiem de Fauré sota la batuta de Paavo Järvi, director de l’orquestra de París, i els solistes Chen Reiss i Matthias Goerne.

Aquest cicle s’emmarca en el decidit compromís de CaixaForum Girona amb la divulgació de la cultura musical, consolidant les propostes que incideixen a entendre l’univers de la música en les seves diferents formes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.