Llibres

Rodoreda i Filemó

Quico Vilaró debuta en novel·la amb ‘Objectes perduts’, una obra coral amb una trama de to delictiu i social en què l’autor combina humor, drama i crítica

Quico Vilaró (Barcelona, 1962), filòleg, professor de la UOC i funcionari , debuta en novel·la amb Objectes perduts (Pagès), una obra de 475 pàgines ambientada el 2016, de format coral, en diversos escenaris i que toca temes com ara gihadisme, màfia russa, xarxes de prostitució, internet profunda, corrupció política, immigració, maltractaments masclistes, indigència, vellesa i soledat, la Via Catalana del 2013...

“La vaig inscriure al Registre de la Propietat Intel·lectual com a obra enllestida el 2014, després d’un parell d’anys de feina. La vaig anar refent fins a finals del 2018, en què la vaig oferir a editorials”, explica l’autor. Per tant, ha estat un recorregut entre començar-la i publicar-la de més de vuit anys.

“Un cop Pagès em van dir que la volien, va començar un procés d’edició d’un any. Havia de sortir abans, el Sant Jordi passat, però per la pandèmia es va endarrerir fins ara.”

No és un autor dels que afirma escriure des de sempre, va fer un primer intent “quan tenia uns 30 anys”. “Vaig escriure una primera novel·la que va llegir Jaume Vallcorba, el pare de l’editor, i li va agradar molt. Li va donar al seu fill, que em va dir que estava bé però li faltava epos, és a dir, suspens, un ganxo que et faci anar llegint. I segur que tenia raó”, confessa.

Amb cada cop més responsabilitat laboral i domèstica –va tenir una filla i un fill–, no va poder continuar l’afició d’escriure fins uns vint anys més tard.

“La necessitat d’escriure em ve de voler reflectir la realitat, sobretot la de les persones; no soc un escriptor de temes o de buscar una estètica, ho soc de personatges. Quan tinc uns personatges que m’arrosseguen, la feina és endreçar el que vull explicar, enllaçar les històries, que tinguin l’epos que deia el Vallcorba... Unir dos personatges per veure què en surt de la seva trobada.”

En aquest sentit, entre els molts personatges que hi apareixen, destaca la relació que estableixen de manera casual l’anciana i solitària Josefina i la maltractada Vanessa, que esdevenen una mena de Thelma i Louise (pel·lícula que va marcar Vilaró) camí de l’estany de Sant Maurici amb una urna plena d’un potent verí...

“Aquesta novel·la la van posar en marxa tres personatges: la Marcela, una noia brasilera, esclava d’una xarxa de prostitució, que s’enduen d’una favela quan és una nena –la favela real la vaig visitar el 2012 per feina i em va impressionar molt–; també hi ha el Mateu, un executiu defenestrat que la vol ajudar; i la Josefina, una vella sola, que viu al Raval”, detalla Vilaró.

La novel·la té diverses històries d’amor, “algunes de reeixides i altres de fracassades, amb el missatge que l’amor, quan el vius amb intensitat, té moments dolorosos”. Tot i això no evita la mort: fins a vuit personatges moren de manera violenta.

Conté canvis de to i contingut constants i en una de les línies argumentals pot recordar la sèrie del Daniel Pennac de la família Malaussène, influència que Quico Vilaró admet. “Escric per impulsos, seguint els personatges, no preparo les parts, però després les vaig encaixant”, comenta sobre l’estructura fragmentària.

Influències principals

Per feina, per estudiar idiomes o per plaer ha llegit literatura francesa, anglosaxona, japonesa... però té referents concrets. “Per la manera com estan narrades i per com el protagonista increpa el lector, quan vaig començar Objectes perduts tenia al cap dues obres: El vigilant en el camp de sègol, de Salinger, i una que per mi és brutal, La plaça del Diamant, de Rodoreda. I, a banda, per la part de l’humor, m’ha influït el cinema i el còmic, en especial, encara que sigui molt bàsic, Mortadel·lo i Filemó, amb els vehicles tronats, les confusions i el surrealisme”, conclou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic