Llibres

Albert Sánchez Piñol

Escriptor i antropòleg

“Qui odiarà aquest llibre és qui més el necessitarà”

Per la meva formació, entenc l’escriptura antropològicament i l’antropologia, narrativament

Albert Sánchez Piñol (Barcelona, 1965) publica Les estructures elementals de la narrativa (La Campana, 2021), un llibre que està coent des que es va posar a escriure per primera vegada, ara fa més de trenta anys. Hi desgrana com s’escriuen totes les grans històries que s’han escrit i que mai s’escriuran, amb la voluntat de posar ordre i cansat de no haver trobat un estudi que analitzi el fet narratiu. És una oda al relat que, com diu l’autor de La pell freda (2002) i Victus (2012), no és que ens fa ser millors persones, sinó que exerceix una funció superior: ens fa persones.

Ho deixa clar al principi: no es tracta d’explicar què hem d’escriure, sinó com s’escriu un llibre. Per què aquest llibre?
Soc tot terreny; he fet assaig, contes, guions..., però això m’ha acompanyat tota la vida. El més pompós és el títol. He fet un esforç divulgatiu molt gran perquè no semblés un llibre acadèmic. Com a individu, m’hi convergeixen dos vectors: el narrador i l’antropòleg. Compaginar-los ha fet que entengui l’escriptura antropològicament i l’antropologia, narrativament. Sempre he estudiat el rerefons del fet narratiu. Pot sonar pretensiós, però em centro en tots les elements estructurals de la narrativa de tres actes, la més predominant del món. Em sento intel·lectualment sol en aquest àmbit. Hi ha equacions intel·lectuals prou desenvolupades perquè algú en prengui el relleu.
Diu que el relat és el que “ens fa suportable viure en aquest món horrorós”. És per a tant?
Sense l’humor i la narrativa no sé què faríem. El món és un lloc molt dur, sort que ens podem riure de nosaltres mateixos i explicar les nostres històries i les dels altres. A més, hi he dedicat moltes reflexions. On és l’origen de la narrativa? No ho sabrem mai, no hi ha marques arqueològiques. Crec que el primer narrador va ser el primer ésser humà i l’impuls principal de la narrativa, que l’hem intentat elevar massa, per pur esnobisme, va ser l’avorriment.
Xamanisme enfront de mediumnitat. Perquè ho entenguem tots: són la font imaginativa de totes les arts narratives?
Aquest és l’avantatge d’aplicar l’antropologia a la narrativa. Un filòleg no ho agafarà mai per aquí, però és molt útil per entendre el fet narratiu. L’antropologia es fa una pregunta que per als narradors és molt important: quins instruments ha creat l’ésser humà per entrar en altres realitats? I, a més, en té la resposta: dos instruments i només dos. El xamanisme és la capacitat que tenen individus de sortir del cos, tornar-hi i explicar-ho. I s’ha practicat a totes les societats. La mediumnitat és el procés invers: enlloc de sortir, aquestes entitats meravelloses són les que venen. Els instruments imaginatius són tan poderosos que han generat tots els arguments del món i es poden resumir en dos: algú o alguna cosa va o algú o alguna cosa ve. Això dona una porta d’entrada per entendre la narrativa, per molt reduccionista que sembli. Estic obert que algú m’ho refuti. Jo, en trenta anys, no n’he trobat cap altra més enllà de la fusió dels dos, com ara El Quixot.
I l’esquelet elemental d’una narració, el ‘papitu’?
És una simplificació i una manera de treure’n ferro, una manera d’acostar a la narrativa l’estructuralisme antropològic, que alhora ve de la lingüística. Una paraula gens petulant, al contrari. Per situar les coses a lloc. I per crear un sistema classificatori divideixo entre autors narradors –que es dediquen a fer relats en tres actes– i autors literats, que hi renuncien, com ara Joyce i Proust. Albert Serra o els que filmen com creix un codony també estan als antípodes dels tres actes.
Està tocant ulls de poll.
Te’n recordes de l’anàlisi sintàtica que estudiaves al col·legi? Es feia perquè el llenguatge és una estructura. I per què no fer-ho amb la narrativa, si és el producte més elevat i evident del llenguatge? Jo faig anàlisis sintàctiques dels relats. Es pot fer de qualsevol relat: la narrativa és universal i n’hi ha en qualsevol cultura. És una feinada! Aquest llibre és com una introducció i estic obert al debat.
Quin és el secret per escriure grans històries?
No ho he explicat tot. Si això fos una classe d’anatomia, només hauria parlat de l’esquelet. Aquests conceptes no són abstraccions. Poso molts exemples, i quan faig conferències passo pel·lícules per veure-ho més clar. Només hi ha una excepció amb papitus imperfectes: Casablanca, que es feia improvisadament, escrivint el guió la nit abans. Però en l’audiovisual es poden incloure elements accessoris, com ara un bon actor i salvar-ho, com Humphrey Bogart. El papitu acostuma a ser un requisit indispensable; seria la meva recomanació. La gran paradoxa és que qui més odiarà aquest llibre és qui més el necessitarà. És la venjança poètica del papitu!
Fent amics.
Si t’estan donant la solució al teu problema! Si ets algú que t’estàs queixant tota la vida que no tens lectors, però, això sí, ets superelitista, fes servir el papitu perquè et llegeixin! Hi ha qui viu molt còmode i no ho acceptarà perquè viu a la seva capelleta, creient-se la concepció literària de l’autor com una espècie d’interlocutor privat amb la cultura. Això és molt francès! Després de la Revolució francesa, França sacralitza l’escriptor. Quan expulsa Déu de la societat, l’interlocutor passa a ser l’escriptor, com feien abans els bisbes i cardenals, algú ungit per l’Esperit Sant (la cultura). Se’l considerarà un mossèn i les seves opinions i direcció moral, sagrades. A Shakesperare li interessava omplir teatres; a Cervantes, fer riure als lectors, i a l’escriptor francès, signar manifestos. Sempre hi hagut una tendència a criticar la narrativa popular. És aleshores quan jo em poso a la defensiva. Com ara els qui critiquen les sèries, l’elit de la crítica audiovisual, perquè allà el qui regna és el guionista. La idea d’artista està obsoleta.
Confessa que no has pogut acabar l’‘Ulisses’ de Joyce i que de Proust prefereix no dir el que penses. Què li agrada?
Era per explicar que renunciar al papitu implica riscos. Molts diran que no s’han acabat mai l’Ulisses i molts que els avorreix sobiranament Proust. Això és com dir quin és el meu plat preferit i renunciar a totes les cuines del món? Soc molt eclèctic, des d’un Henry Miller, que és l’anarquia desbocada i que sovint renuncia al papitu, a un Junger, que és protofeixista, o Conrad, que m’ha inspirat molt. O Pla, que mai no va arribar al papitu; per això adorava Rodoreda. M’agrada descobrir. Mai no he tingut un pare literari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Josep Maria Sebastian: “Tots els crims són de proximitat... per a algú segur”

campdevànol
música

La cantant kurda Aynur Dogan encapçala el FIMPT de Vilanova i la Geltrú

vilanova i la geltrú
MÚSICA

La periodista empordanesa Georgina Arnau debuta en la música com Genna amb ‘El pacte’

castelló d'E.
art

El ‘Bestiari’ de Carlos Casas porta a Venècia sons i imatges d’onze parcs naturals catalans

venècia
Crítica

Quant n’hem d’aprendre!

música

Cala Vento guanya amb ‘Casa Linda’ els Premis Min al millor disc de rock i al millor disc de l’any

torroella / figueres
guardó

Raimon rebrà el Premi Prat de la Riba 2024 de l'IEC la diada de Sant Jordi

barcelona
Cultura

Mor Feliu Trujillo, prestigiós ceramista artístic d’Esparreguera

TEATRE

Gorina trasllada a ‘Ifigènia’ el dolor de totes les dones sacrificades

BARCELONA