Art

El Museu de Lleida veu desmembrada la seva col·lecció amb la marxa de l’art de les parròquies de la Franja

L’entrega de les darreres 42 peces deixa buits a l’equipament ja que moltes formaven part de l’exposició permanent

La col·lecció del Museu de Lleida s’ha vist desmembrada amb la marxa a l’Aragó dels 111 béns artístics originaris de parròquies de la Franja. Aquest dimecres s’entregaran les 42 peces que queden, d’acord amb el pla de trasllat acordat pel Consorci del Museu per donar compliment a l’execució provisional de la sentència del Jutjat de Barbastre. Bona part dels béns que es lliuraran en la darrera tramesa formaven part de l’exposició permanent amb la qual cosa deixa parets i lleixes buides a l’equipament. Entre aquests, destaquen el frontal de Tresserra, l’arqueta de Buira o el fragment de la retaule del Naixement i Epifania de Binacet. A més de l’art de la Franja, la col·lecció del Museu de Lleida es va quedar el 2017 sense les obres de Sixena.

Lleixes i parets del Museu de Lleida es troben buides després de la retirada de les peces originàries de parròquies de la Franja per lliurar-les a l’Aragó, tal com estableix la resolució del Jutjat d’instrucció 1 de Barbastre en què ordena l’execució provisional de la sentència emesa pel mateix òrgan judicial del 10 de desembre del 2019.

El Consorci del Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal va presentar a finals de febrer al jutjat aragonès el Pla d’entrega dels 83 béns de la Franja restants que eren objecte de la resolució judicial. El Museu de Lleida va lliurar inicialment 28 obres en dos trasllats al Museu de Barbastre. Eren peces d’orfebreria i d’altres que estaven en dipòsit a l’equipament lleidatà, no exposades. Continuant amb el pla de trasllat, el 5 de març es va enviar al Museu Diocesà de Barbastre una quarantena de bens en litigi i la darrera tramesa està prevista per aquest dimecres. Amb la marxa de les obres de la Franja, l’equipament perd una part de la seva col·lecció diocesana, sobretot de les etapes del romànic i gòtic, unes obres que contribuïen a narrar la història de l’antic Bisbat de Lleida, del qual havien format part les parròquies de la Franja. I, és que bona part de les darreres 42 peces que s’entregaran a l’Aragó el 10 de març formaven part de l’exposició permanent del Museu de Lleida.

És el cas dels frontals de Sant Vicenç de l’església de Tresserra i de Sant Hilari de l’església de Buira, el retaule de l’església de Vilanova de Sixena, els fragments del retaule del Naixement i Epifania de Binacet o l’arqueta de Buira, a més d’un bol de Benavent de Ribagorça, creus, una predel·la o un calvari entre altres peces. Dues de les obres, les imatges de Sant Miquel i de la Mare de Déu de Saidí, s’exposaven a l’església de Sant Llorenç de Lleida.

Al marge de les peces de les parròquies de la Franja, el Museu de Lleida ja va veure desmembrada la seva col·lecció amb la marxa de l’art originari del Monestir de Sixena, després de la polèmica irrupció l’11 de desembre del 2017 de la Guàrdia Civil al museu lleidatà per endur-se les peces. També es va tractar de l’execució provisional d’una sentència, en aquell cas d’un jutjat d’Osca, que es va dur a terme coincidint amb l’aplicació del 155 a Catalunya, amb la qual cosa les funcions de la conselleria de Cultura requeien a mans de l’aleshores ministre Íñigo Méndez de Vigo. Aquest gener, el Tribunal Suprem va donar la raó a l’Aragó i va declarar nul·la la venda de les 96 obres de Sixena al Museu de Lleida i al MNAC.

El Consorci del Museu de Lleida denúncia “indefensió jurídica” i reitera que esgotarà totes les instàncies judicials

El Consorci del Museu de Lleida va tornar a denunciar aquest dilluns la “judicialització” del patrimoni de la Franja custodiat museu lleidatà i la “indefensió jurídica” agreujada per les últimes resolucions judicials que confirmaven el trasllat provisional de les peces a Barbastre. El plenari del Consorci del Museu de Lleida insisteix en exigir una resolució jurídica “diligent” per tal que la tramitació legislativa no constitueixi un bloqueig a les accions que es puguin emprendre.

El Consorci, format per la Generalitat, la Diputació, la Paeria, el Consell Comarcal del Segrià i el Bisbat de Lleida, reclama l’atenció al principi de permanència i integritat de les col·leccions centenàries del Museu de Lleida, seguint les recomanacions de les institucions internacionals dedicades a la conservació del patrimoni i al codi deontològic que marca el Consell Internacional de Museus (ICOM) o el Consell Internacional dels Monuments i Llocs Històrics (ICOMOS). Aquestes rebutgen el desmembrament d’una part de la col·lecció del museu i que defensen la protecció i la conservació de les obres que han format part d’una mateixa col·lecció més de 125 anys.

A través del comunicat emès aquest dilluns, el Consorci referma el compromís d’esgotar totes les instàncies judicials tant nacionals (recurs ja presentat a l’Audiència d’Osca com de cassació al Tribunal Suprem si escau) com internacionals, per defensar que les obres en litigi “constitueixen una unitat de col·lecció artística testimoni de la existència de més de 800 anys del Bisbat de Lleida i de la història compartida de dues comunitats veïnes, com són l’Aragó i Catalunya”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona