Cinema

cinema

L’estiu xafogós del 76

Els temes del canvi climàtic, la identitat sexual i la crisi de l’adolescència conflueixen a la producció suïssa ‘El horizonte’, dirigida per Delphine Lehericey

“El 2021 seguim patint els mateixos problemes que el 1976”, diu la directora

Una onada de calor en una zona rural de Suïssa que mata els animals, un amor prohibit que s’obre pas i un patriarcat que s’esquerda. Gus, un noi de 13 anys, veu com l’estiu del 1976 amenaça tot el món que coneixia a El horizonte, una producció suïssa dirigida per Delphine Lehericey que arriba avui als cinemes. La cineasta explica, en una entrevista telemàtica a El Punt Avui , que “la intenció d’una pel·lícula pot ser política, emocional o de molts altres tipus i en aquest guió precisament hi havia ressonàncies de moltes coses”. Creu que, en aquesta història protagonitzada pel jove Luc Bruchez i Laetitia Casta (mare i fill a la ficció), “tots aquests temes combinaven molt bé: el canvi climàtic, el tema del patriarcat, l’alliberament de la dona, el pas de l’adolescència a la vida adulta, la Terra que s’esta venjant de la humanitat pel que passa al món...”

El horizonte adapta una novel·la de l’escriptor suís Roland Buti, que és coguionista del film amb Joanne Giger. La directora, Delphine Lehericey (Neuchâtel, 1975), explica que “sentia la necessitat de plantejar-me la pregunta de què m’agradaria realment veure i rodar, i el guió tenia ressonàncies de coses personals meves i tots els elements d’una gran història clàssica”. Com a bona història clàssica, també ens parla de temes actuals: “El 2021 seguim patint els mateixos problemes que el 1976. Fer ara la pel·lícula dona més força als ecos i ressonàncies del que ja passava fa més de 40 anys.”

La mirada que fa als anys setanta, uns temps despullats de tecnologia, no està mancada de nostàlgia. “La nostàlgia és una cosa força política –reflexiona la cineasta suïssa–, sobretot si un està connectat amb les emocions de la infantesa i s’adona de què ha esdevingut realment. Jo no em penedeixo del passat, m’agrada poder mirar enrere i veure què va passar. Però com a cineasta, la meva primera matèria és allò humà. Les coses tecnològiques m’inspiren menys. Per això prefereixo les tècniques d’aquella època, els 35 mm... Ens sentim més lliures amb els actors, davant la seva humanitat, la seva ànima, i això ens permet aquesta nostàlgia que realment m’encanta.”

Respecte als setanta, actualment tenim més models on emmirallar-nos, però la directora no està segura que sigui positiu: “La construcció de la personalitat a l’adolescència depèn de qui coneixem, com, per què... I jo no sé si avui en dia el fet de tenir accés a més imatges, a coses diferents, ens procura una llibertat més gran o no.”

Dones protagonistes

El personatge de Laetitia Casta està atrapat entre la seva passió amorosa per una altra dona i les seves obligacions com a esposa i mare. Delphine Lehericey ja havia posat una dona al centre de la trama al seu primer llargmetratge, Puppylove (2013). “Jo soc dona cineasta i parteixo de les meves experiències com a dona i cineasta –comenta–. La meva és la mirada d’una dona sobre el cinema i sobre el paper important que han de fer les dones. El patriarcat pesa tant que al final serà la voluntat i el desig de la dona de moure i remoure les coses el que farà que les coses canviïn de debò.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona