Arts escèniques

Per sobreviure

El TNC reivindica el Sagarra més escèptic amb una nova versió de ‘Galatea’, dirigida per Rafel Duran

Josep Maria de Sagarra debatia, el 1947, quina força dominaria Europa, si l’idealisme o el capitalisme. Avui, amb la pandèmia encara activa, el debat és entre sanitat i capitalisme. El director de la nova producció de Galatea al TNC, Rafel Duran, hi veu un paral·lelisme evident i constata que, en un món d’incertesa, els personatges busquen sobreviure. Si cal, venent-se les foques del circ, com decideix la domadora i protagonista d’una peça carregada de simbolisme, i amb un cert to existencialista, amb què Sagarra prova de renovar la seva dramatúrgia, ja instal·lat novament a Barcelona, als 53 anys, defraudat d’Europa. Es va estrenar el 1948, amb la fredor de públic i crítica. La producció, que s’estrena aquest dijous i es representa fins al 23 de maig a la Sala Petita, ja es va poder veure amb una direcció d’Ariel García Valdés a la Sala Gran el 1998/99.

Just acabada la II Guerra Mundial, Sagarra constata que el món resultant tampoc el convenç. Bona part de les peripècies de la domadora són similars a les que va patir l’escriptor i periodista. Sagarra va fugir de Catalunya, avisat pel conseller de Cultura que els anarquistes volien executar-lo. També va haver de fugir a Suïssa quan el nazisme va ocupar bona part de l’Estat francès. En aquests viatges, Sagarra s’interessa pel teatre contemporani europeu i s’emmiralla en el teatre de Brecht i en Sartre (tot i que no pugui dir-ho obertament, per evitar la censura franquista). A aquesta època corresponen peces com ara La fortuna de Sílvia (1947) i Ocells i llops (1948, pocs mesos després de Galatea), representades recentment al TNC.

Els personatges, castigats per l’esdevenir històric, busquen refugi en els seus principis. Si Galatea (Míriam Iscla) i el pallasso Jeremies (Roger Casamajor) són idealistes i confien a fer-se valdre com a artistes, Samsó singularitza el capitalisme feroç, que pensa que tot es pot vendre. I que, fins i tot, intenta comprar l’amor de Galatea, a qui ha hagut de malvendre les mascotes. A través dels negocis, aconsegueix situar-se socialment i tenir la percepció d’impunitat.

Casamajor admetia, en la presentació de fa uns dies a la premsa, que “els dos artistes estan perduts en un món que s’enfonsa”; no paren de topar amb murs que els va afeblint la seva certesa. La metàfora del circ com a lloc de felicitat es trenca i miren de sortir-ne indemnes. El Cafè de París apareix com a darrera oportunitat.

Destruir/construir

En la versió actual, que serveix una escenografia d’Albert Andujar que es va construint i destruint contínuament, d’acord amb el dramatisme de la peça, no es fa cap referència a la pandèmia. Però els paral·lelismes són evidents, segons Duran

L’obra, que també preveu un parell de sessions per a instituts, ja té el 90% de les entrades venudes, advertia el director artístic del TNC, Xavier Albertí. Per al director, Galatea és “una de le obres cabdals de la literatura catalana i europea del segle XX”.

LA DATA

17.11.1998
S’estrena
‘Galatea’ a la Sala Gran del TNC. Va estar en cartell fins al 6 de gener. Era la segona temporada.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA