Arts escèniques

Crònica

28 i mig

Una Mediterrània, dos ‘Federicos’

La Perla 29 ha volgut celebrar la seva temporada de teatre en català a La Colline de París amb una nova posada en escena de 28 i mig explícitament per a dues funcions a l’Amfiteatre Grec. Aquest títol estrenat el 2013 com un invent (al qual no sabien posar nom) ha acabat sent una preciosa targeta de presentació. Dilluns, veient la respiració còmplice de la platea, durant dues hores i mitja i sense pausa, es revelava com un veritable àlbum dels records d’aquesta companyia, que ha anat cuinant a foc molt lent a la Biblioteca de Catalunya, entre cortines, sorra, alguna guitarra i uns núvols que ara tenen color, ara són filmografia de grans clàssics. El 28 i mig és una recreació d’aquell 8 i mig de Fellini, Federico Fellini. Però a Barcelona, si es parla de Federico, salta el García Lorca (ells en farien una intuïtiva versió per a cavall i actrius que s’intercalen els papers a Bodas de sangre).

L’Oriol Broggi, amant de la buidor i de l’austeritat que cantava Peter Brook per narrar amb nitidesa un conte (El cercle de guix caucasià, L’orfe del clan dels Zhao) i deixar que la imaginació voli, s’ha deixat anar per l’acumulació de capes, per atrapar des de l’acumulació: no tenir mai prou per mostrar una imatge encara més emocional, precisa, preciosa, amb un to aparentment espontani, mediterrani, de cantarella napolitana, de tòpics de mossens pederastes, dones que guarden ocells als sostenidors (Giornata particolare) i d’un humor farsesc que topa, de sobte, amb la crueltat de les botes nazis. Abans dels estudis de Cinecittà, la cultura era autòctona, de companyia de teatre ambulant (com els d’Eduardo de Filippo, Natale in Casa Cuppielo), o potser els d’un cert humor de bulevard (Filumena Marturano). A Catalunya, es podia cantar Ovidi Montllor o pregar pel teatre de Sinera a Primera història d’Esther. Però els que tenen ànsia d’artistes, que volen filar sempre més prim, han caigut a la marmita de la comunicació de masses. I poden barrejar West Side Story amb Nine. El gran dictador, de Charlot, amb Amélie. Oriol Broggi es va colar a l’escenari com un tècnic hiperactiu més, amb una comicitat absurda marca de la casa.

Un capítol a part mereix el pes de la companyia de La Perla 29 amb Clara Segura sí, però també una solvent Màrcia Cisteró, Montse Vellvehí o Laura Aubert. Per no parlar de Guillem Balart i Enrico Iannello al costat d’un Xavier Boada històric. La música de Joan Garriga, amb veu esgargamellada, que arrossega la lletra i mira furtiu, és ja emblemàtica com els telons i la pluja amb una simple mànega. La gent de platea va perdre tots els metros. Els actors nedaven de satisfacció i bon rotllo. Potser no calia desplegar tants records. Però cadascú va reconciliar-se amb el Federico que més el va emocionar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cinema

Meryl Streep rebrà la Palma d’Or d’Honor al Festival de Canes

Barcelona
ARTS EN VIU

El Lliure celebra ‘Thauma’, un poema escènic que desborda la creació

BARCELONA
Cultura

Mor la pianista japonesa Ingrid Fujiko Hemming

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

Barcelona
Cultura

Joan Colomo i la Ludwig Band, al cartell del Festival EnCanta de Roda de Ter

Roda de Ter
música

Festival Eufònic, arts sonores i visuals, oli i clementines

Barcelona
arquitectura

Arriben les (set) Setmanes d’Arquitectura

Barcelona
cinema

Arrenca el Festival Internacional de Cinema Documental, DocsBarcelona

Barcelona

Figa Flawas, The Tyets, Lia Kali, Stay Homas i Chenoa, entre els primers noms de la festa major

TERRASSA