Cinema

Crítica

cinema

Cap a un destí daurat

En una entrevista, el guionista de Los Fabelman, Tony Kushner, afirmava com, arran de la fuga del cinema cap a les plataformes, cert cinema busca refugi en la infància per observar allò perdut. Steven Spielberg arriba després que James Gray, Kenneth Branagh, Paul Thomas Anderson o Pedro Almodóvar anessin al cinema de quan eren nens. Los Fabelman és una peça sincera, poètica i tendra, però malgrat les seves innegables virtuts provoca la sensació que la sinceritat poètica no troba el to i que en mirar al passat la nostàlgia s’imposa.

La pel·lícula té la principal virtut de descobrir-nos que tot el cinema industrial de Steven Spielberg ja amagava moments d’evocació dels seus anys d’aprenentatge. A més dels extraterrestres, E.T. o Encontres a la tercera fase amagaven algun secret de les vivències del cineasta. Fent aquesta confessió, Spielberg aprofita per demostrar-nos com va assumir literalment la famosa frase d’Orson Welles que “el cinema és el més gran tren elèctric”.

Los Fabelman no és explicada en present. No vivim en directe allò que passa en la vida d’un nen quan després de veure El fabulós món del circ té una estranya revelació que el du a esdevenir un cineasta. Al llarg de la pel·lícula és massa latent la idea que tot gest iniciàtic amaga un gran destí i serveix per explicar la genialitat del futur. Aquest sentiment fa que el relat sigui una introspecció cap allò que el geni ha perdut, cap a aquell Rosebud convertit en una petita càmera familiar que el geni ha perdut en la memòria.

El segon problema de Los Fabelman rau en el drama familiar. El nen cineasta de família jueva es troba lligat entre un pare que vol convertir-lo en científic i una mare que el mig entén. La mare malviu en el seu entorn familiar i s’acosta cap a un tercer personatge masculí. La relació de la mare amb aquest personatge esquitxa tota la pel·lícula i també la vida del futur creador, però s’allarga de manera innecessària i cau en la deriva sentimental. Spielberg es posa al costat de la mare. Michelle Williams és una actriu extraordinària. Los Fabelman parteix d’un material esplèndid, està feta per un gran cineasta, però no és la gran pel·lícula de Spielberg, com Dolor y gloria tampoc no ho era d’Almodóvar. Quan la ficció ja ha estat mirall de la vida, tornar cap a la vida no és gens fàcil.

Los Fabelman
Director: Steven Spielberg. Intèrprets: Michelle Williams, Paul Dano, Gabriel LaBelle
EUA, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà