Art

art

Visa pour l’Image: el fràgil equilibri del món

El fotoperiodisme encara existeix. I resisteix una tempesta perfecta provocada per velles i noves amenaces; entre aquestes darreres, la intel·ligència artificial com una perillosa eina de falsejament de les imatges que fa passar per autèntiques. “Cada vegada és més imprescindible la informació contrastada del món real”, sosté Jean-François Leroy, el director del festival Visa pour l’Image, que ja té a punt la programació d’una nova edició, la 35a, que se celebrarà del 2 al 17 de setembre a Perpinyà.

La presència dels millors professionals i els 200.000 visitants i 22.000 escolars que rep l’esdeveniment han entronitzat la ciutat de la Catalunya de domini francès en la capital del fotoperiodisme. Exposicions (aquest any, 25), projeccions, debats i premis formen el programa, que es desplega en edificis històrics de Perpinyà com el convent dels Mínims i l’església dels Dominics.

La dura i crua realitat del món posa, any rere any, el segell al Visa pour l’Image. En aquesta edició, la crisi climàtica regnarà en mitja dotzena de mostres, com en la de Sandra Mehl, que revelarà els efectes del descontrol de les temperatures a l’illa de Jean Charles, situada al sud-est de Louisiana: l’augment del nivell del mar ja li ha arrabassat el 98% de la superfície.

La guerra a Ucraïna també tindrà una visibilitat preeminent amb projectes de fotoreporters que han trepitjat el terreny dels dos bàndols enfrontats, com ara Dimitar Dilkoff. Treure la càmera al lloc precís on passen els conflictes té uns enormes riscos per als professionals de la imatge, però és l’única garantia de veracitat per a la societat que vol estar ben informada.

Més estímuls visuals per pensar-nos i per repensar-nos. Ebrahim Noroozi descobrirà la vida de les dones a l’Afganistan dels talibans. Darcy Padilla mostrarà la pobresa al mal anomenat primer món, a Califòrnia. Sense moure’ns del país dels somnis fake, Mark Peterson furgarà en l’auge de l’extrema dreta i Stephanie Sinclair en la salut de les dones després de la derogació de la llei de l’avortament. Els immigrants que travessen mars mortals també tindran veu gràcies al treball del fotògraf Michael Bunel. El món real.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt
música

Salvador Sobral clourà la 20a edició de l’(a)phònica amb un concert gratuït

banyoles