Arts escèniques

TEATRE

‘L’últim ball’ vincula una crisi de parella amb una sala de festes

La sala de ball de La Paloma va obrir per Sant Jordi després de 16 anys de parèntesi. L’últim ball homenatja les mares i àvies que sortien a ballar els diumenges a la tarda en locals com aquest històric del Raval de Barcelona. Aquest muntatge, que es remunta a la Barcelona del 1992, es pot veure fins al 27 d’agost al Teatre Gaudí Barcelona. El TGB manté la tradició de continuar obert a l’agost. També manté en cartell Mercè Rodoreda en el triangle de París a la sala Teresa Calafell fins al 27 d’agost.

Gal Soler (que també forma part del repartiment juntament Montse Miralles i Daniel Cuello-Esparrell) denuncia les relacions tòxiques i les repressions que es vivien en la Barcelona olímpica i les que continuen produint-se avui. La Barcelona del 92 és una ciutat il·lusionada a escapar-se de la grisor de la dictadura i la transició, on s’enderroquen espais emblemàtics per construir-ne de nous

L’escenari del Teatre Gaudí es convertirà en una sala imaginària (que s’inspira en sales com La Paloma) que està a punt de ser enderrocada. La parella, a ritme de bolero, pasdoble, tango i vals, posa en evidència un model de convivència en el qual es pot reconèixer una gran part de la societat. El record del fill tindrà un paper clau en el desenvolupament d’aquesta relació perillosa i malaltissa.

El ball esdevé una via d’escapatòria com a façana d’un amor que fa mal, que llavors i ara, malgrat les il·lusions dels nous temps, continua vigent. A la vegada, l’últim ball és una denúncia de les relacions tòxiques, de l’homofòbia i de les injustes repressions que toquen viure “avui més que mai”.

L’enderrocament d’a-quest local és una metàfora de la voluntat d’enderrocament d’aquests comportaments discriminatoris. Segons la directora del muntatge, Txell Roda, “el ball és alliberador, però també una manifestació del poder del mascle damunt la femella; mostra la parella com un trofeu conquerit”. Es tracta d’una violència masclista socialment assumida que han patit parelles grans, que sol passar desapercebuda, o fins i tot és tolerada dins els entorns familiars. “És aquell amor que fa molt mal, basat en les humiliacions”, diu Roda. Fa referència a aquelles frases de les àvies justificant-los: “Ja sabem com és l’avi, té aquest caràcter.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa