Música

CULTURA

Mor Sixto Rodriguez, el cantant que va tornar a la fama per “Searching for Sugar Man”

La pel·lícula, que va guanyar l’Oscar el 2013, va convertir un músic desconegut en una celebritat

El cantautor, compositor i músic nord-americà Sixto Rodriguez, conegut també com a Sugarman, va morir ahir als 81 anys, segons ha confirmat la seva pàgina web oficial. La història del músic va fer un tomb inesperat gràcies al documental “Searching for Sugar Man” (2012), que va guanyar l’Oscar en la seva categoria, el premi del jurat en el festival Sundance i el premi al millor documental als BAFTA. El seu director, el suec Mark Bendjelloul, va acabar morint el 2014 després de lluitar durant mesos contra un greu depressió.

La pel·lícula que va tornar Rodriguez a la fama relata la recerca que van fer als anys noranta els sud-africans Stephen Segerman i Craig Strydormd d’un músic que molts havien donat per mort. Hi havia la llegenda, fins i tot, que s’havia suïcidat en un escenari en un bar de mala mort als EUA. La seva “desaparició” del món de la música va ser sobretot una sorpresa a Sud-àfrica on els seus primers àlbums “Cold Fact” (1970) i “Coming From Reality” (1971) havien competit amb els de Paul Simon i els últims dels Beatles en nombre de vendes. Ell, amb tot, no va tenir mai notícia d’aquest èxit per la situació de l’apartheid i perquè la seva primera discogràfica també l’havia enganyat respecte els drets de les seves cançons i només va deixar gravar-li dos discs.

En el film es veu com finalment Segerman i Strydorm localitzen Rodriguez a Detroit, on el cantant havia treballat en el món de la construcció, gràcies a una trucada de la seva filla. Això permet el cantant anar el 1998 a Sud-àfrica a fer vuit concerts amb la col·laboració de músics locals que el consideraven tota una llegenda. Les cançons de Rodriguez estaven inspirades en Bob Dylan i altres cantants de folk i de rock dels seixanta amb lletres d’alta càrrega política. Rodríguez, d’origen mexicà, va tocar als setanta en l’escenari amb els activistes llatinoamericans coneguts com a “Boinas cafés”.

El film estava pensat com una peça de set minuts per a la televisió sueca però els productors hi van veure una oportunitat d’or. L’aparició a Sundance del mateix Rodriguez , per sorpresa, en la presentació del film per tocar algunes de les seves cançons va provocar un aplaudiment gairebé interminable.

La popularitat del cantant va tornar a créixer, doncs, gràcies al documental i la discogràfica Blue Goose Music d’Austràlia va comprar el catàleg de l’artista i va tornar a editar els seus dos primers dies i una recopilació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ARTS EN VIU

El Lliure celebra ‘Thauma’, un poema escènic que desborda la creació

BARCELONA
Cultura

Mor la pianista japonesa Ingrid Fujiko Hemming

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

Barcelona
Cultura

Joan Colomo i la Ludwig Band, al cartell del Festival EnCanta de Roda de Ter

Roda de Ter
música

Festival Eufònic, arts sonores i visuals, oli i clementines

Barcelona
arquitectura

Arriben les (set) Setmanes d’Arquitectura

Barcelona
cinema

Arrenca el Festival Internacional de Cinema Documental, DocsBarcelona

Barcelona

Figa Flawas, The Tyets, Lia Kali, Stay Homas i Chenoa, entre els primers noms de la festa major

TERRASSA
cinema

Retrospectiva d’Agustí de Villaronga a la Filmoteca

Barcelona