Llibres

novetat editorial

Maria Climent, any 1 després de l’èxit de ‘Gina’

Maria Climent (Amposta, 1985) va debutar en novel·la el 2019 amb Gina, que ha estat un èxit amb més de deu edicions. Ara, afronta el repte de la segona novel·la, sobretot quan la primera ha anat molt bé. A casa teníem un himne, com l’anterior, li ha publicat L’Altra.

Per l’editora Eugènia Broggi, Maria Climent “és una de les veus més originals i fresques de la literatura catalana actual”. “El registre lingüístic ebrenc, l’humor i el punt de vista femení són les seves característiques principals.”

La trama està protagonitzada, principalment, per una mare, Erne, i les seves dues filles, la gran, Remei, en la quarantena i amb una vida benestant, clàssica i ordenada (aparentment), com a metge i mare, i la Marga, una mica més petita, que és tot el contrari, amb la vida encara per construir en tots els sentits. La mare ja fa més de quinze anys que es va instal·lar a la Toscana per iniciar una vida nova allunyada del passat, incloses les filles. La novel·la comença quan la Remei, amb el fill però no el marit, decideix anar precipitadament a veure la mare, arrossegant la Marga.

“Soc una dona i ebrenca i des d’aquí em miro el món. Em feia gràcia explicar les relacions familiars entre dues germanes i una mare rara”, explica Climent. Com que a Gina tenia força pes l’autoficció, en aquesta s’afanya a aclarir que “tot és ficció”. “Ma mare ja m’ha advertit: «Digues que no som natros»”, explica l’autora, rient.

Amb tot, sí que ha jugat amb referents propers agafats com a models per bastir una trama que, tot i la frescor del llenguatge i l’humor subtil, també toca diversos temes dramàtics. Són tres personatges diferents, tot i això, Climent admet que ella té “coses de totes tres”.

“Les tres protagonistes tenen cadascuna la seva veu: la mare sempre parla en tortosí, la Remei, bàsicament en català estàndard i la Marga barreja l’estàndard amb la variant dialectal de la Terra Alta, perquè les germanes s’han criat a Arnes.”

Un dels diversos plantejaments de l’obra és si la maternitat dura tota la vida. Per això, la mare, un cop es queda vídua, decideix que ja n’hi ha prou de fer de mare i s’aïlla al turístic San Gimignano. “De vegades, els fills són víctimes dels pares. L’Erne ho és de l’educació nacionalcatòlica del seu pare i la Marga i la Remei, dels traumes de l’Erne.”

Maria Climent escriu sense fer gaire feina prèvia: va estirant fils d’una base mínima i teixint la trama, provant què funciona i què no. Per això està molt satisfeta de l’ajut de l’editora. “Ella en sap molt més que jo, i les seves observacions em donen seguretat, tot i que hagi de reescriure la novel·la fins a sis vegades”, com ha estat el cas. La va començar el 2020, quan no estava ni embarassada. Ara, ha tingut, gairebé alhora, una filla i aquesta novel·la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor l’estatunidenc Duane Eddy, ‘el rei de la guitarra twang’

ARTS EN VIU

Terrats en Cultura concentra les activitats culturals de capvespre

BARCELONA
cinema

Meryl Streep rebrà la Palma d’Or d’Honor al Festival de Canes

Barcelona
ARTS EN VIU

El Lliure celebra ‘Thauma’, un poema escènic que desborda la creació

BARCELONA
Cultura

Mor la pianista japonesa Ingrid Fujiko Hemming

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

Barcelona
Cultura

Joan Colomo i la Ludwig Band, al cartell del Festival EnCanta de Roda de Ter

Roda de Ter
música

Festival Eufònic, arts sonores i visuals, oli i clementines

Barcelona
arquitectura

Arriben les (set) Setmanes d’Arquitectura

Barcelona