Art

Patrimoni

La travessia artística

Els cartells de les 79 edicions de la travessia de l’estany de Banyoles recullen tendències i mirades

Els dibuixos de Lluís Güell, les medalles de Jeroni Moner o el cartell inclinat de Lluís Vilà, punts d’inflexió

L’estudi banyolí Enserio ha proposat una tovallola com a cartell d’aquest any

El 1947, la travessia de l’estany de Banyoles s’anunciava amb una nedadora, al més pur estil Esther Williams, entregant un trofeu. Reflex de l’estètica de Hollywood, el cartell no va agradar a la moral catòlica, que veia el vestit de bany excessivament ajustat a la figura femenina. Setanta-cinc anys després, la dona torna a ser la protagonista del cartell amb un rol molt diferent. Neus Martín Royo va fer una aposta feminista que s’acompanyava d’un marxandatge rosa; les camisetes es van esgotar.

A través del cartellisme de la travessia, que avui celebra la 79è edició, es pot fer un recorregut per les avantguardes i tendències a través dels seus autors. Des de Rovira-Brull (1926-2000) fins a la proposta, trencadora, amb relleu, que el 2021 va fer l’escultor banyolí Josep Ponsatí (1947), referent de l’art conceptual. Els cartells mostren “una mirada diferent” i “ un moment determinat” d’una competició esportiva molt popular, destaca Toni Bramon, vocal de cultura del Club Natació Banyoles. Un d’aquests moments és l’aposta rosa de Martín Royo, una de les poques dones artistes autores del cartell de la travessia. Per Bramon, un dels punts d’inflexió és l’obra de Lluís Güell (1945-2005) . Són uns dibuixos “extraordinaris” realitzats el 1963 que formen part del patrimoni cultural de l’entitat esportiva. Bramon també destaca les medalles, uns nenúfars, que l’arquitecte Jeroni Moner (1940-2021) va realitzar el 1960, coincidint amb la inauguració del nou edifici. També posa en valor el cartell del 1980, inclinat, simulant una braçada, de Lluís Vilà (1952-2010). El cartellisme de la travessia és un recorregut per la història artística de Banyoles. Noms com els germans Joan i Raimon de Palau, Jaume Geli, Quim Bou, Barraca, Xicu Cabanyes o Francesc Daranas, entre altres són alguns dels autors. Toni Bramon destaca la llibertat creativa de l’artista. Així aquest any l’estudi banyolí Enserio ha fet una nova aposta: el cartell és una tovallola. Un nou concepte per a una imatge gràfica que ha transitat des l’imaginari banyolí, de monstres, pesqueres i el color blau,a escenes també còmiques. El 2019, el dissenyador de Cornellà del Terri Marc Vicens va dibuixar un ànec sobre la gorra groga d’un nedador, amb cara de casant, havent enllestit els 2.115 metres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa