Cinema

Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

“Tenia molt clar el que volia fer: recuperar de forma explícita les pel·lícules d’aventures dels anys vuitanta i noranta que m’emocionaven, aquesta manera de narrar.” El cineasta català Salvador Simó (Badalona, 1968) feia a Màlaga aquesta declaració de principis, l’1 de març passat, quan va inaugurar el festival amb Guardiana de dracs (Dragonkeaper), un llargmetratge animat que arriba avui als cinemes. Va ser la posada de llarg del cineasta a Màlaga, que després de treballar per a Disney a París i per a diverses grans produccions de Hollywood a Londres, ja va estrenar al certamen el seu primer llargmetratge, Buñuel en el laberinto de las tortugas. Aquesta història sobre el viatge de Buñuel a Las Hurdes va acabar guanyant el premi del Cinema Europeu al millor llargmetratge animat, entre molts altres guardons.

Després d’aquell gir cap a un cinema animat més d’autor, Guardiana de dracs representa una tornada del cineasta a l’animació de les grans companyies de Hollywood, i a un cinema de dimensions i ambicions comercials. Aquesta coproducció entre Espanya i la Xina està codirigida per Simó i Jianping Li, i adapta al cinema una novel·la de fantasia infantil i juvenil de l’australiana Carole Wilkinson. Si la pel·lícula té èxit (a part de la Xina, també té distribució als Estats Units i a països europeus i d’arreu del món), les productores ja tenen previst fer dues continuacions, basades també en llibres de la mateixa saga de Wilkinson.

Temps enrere, a la Xina, els dracs eren amics dels humans, però la seva aliança es va trencar i els dracs van començar a ser perseguits i empresonats. Anys més tard, una jove esclava ajudarà l’últim drac a escapar-se de la fortalesa on es troba retingut i tots dos sumaran forces per recuperar un tresor molt preuat: l’últim ou de drac, robat per un bruixot que vol explotar-ne els poders màgics i esdevenir immortal.

Salvador Simó no dubta que l’animació era el format ideal per adaptar els llibres de Wilkinson: “Les històries demanen ser explicades d’una manera determinada, i aquesta història volia una animació i un muntatge que et portin a un món creat especialment per a aquesta història.”

Salvador Simó subratllava a Màlaga la fidelitat a l’època, en tots els detalls (vestuari, pentinats, objectes, armes...). No només era una aposta del projecte: la participació xinesa exigia ser estrictes en la documentació i la recreació d’aquell món: “Calia ser fidels a la Xina de l’època de la dinastia Han, fa uns 2.500 anys. Volíem ser molt fidels a la cultura xinesa de l’època. El gran èxit d’aquesta pel·lícula és que funcioni tan bé a la Xina com a la resta del món.”

Cada detall, doncs, ha estat treballat a consciència. “A les pel·lícules d’animació tot està pensat, tot té una raó de ser, fins i tot en una mosca –explica Salvador Simó–. Som manipuladors nats, manipulem l’audiència perquè visqui un viatge emocional durant els 99 minuts de la pel·lícula. Els colors, l’animació... tot està pensat per transmetre emocions. Els personatges són com actors.” Busquen, però, un equilibri. “Amb el look, has d’anar amb compte de no passar-te. Si et passes, perd interès la història. Has de buscar un equilibri entre història i estètica.”

I encara més: a parer dels seus responsables creatius, la pel·lícula no es pot limitar purament a l’acció, a encadenar una sèrie d’aventures encadenades, sense ànima: “Vam intentar que la història no fos només una peripècia, calia explicar alguna cosa més. Els personatges fan un viatge emocional i la filosofia que hi ha al darrere és que tots podem escriure el nostre destí.”

José Manuel Piñero, director d’animació de Guardiana de dracs, subratlla la importància del treball del seu equip: “Els animadors i les animadores són actors que, en lloc de treballar amb el cos, ho fan amb l’ordinador. Una de les coses importants de l’animació és que tot comença al paper, pensant, dibuixant... Teníem un equip artístic enorme, que feia una feina semblant a fabricar titelles i donar-los moviment, vida. Va ser difícil treballar amb l’equip xinès, però estem molt orgullosos del resultat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

festival de jazz d’escaldes-Engordany

Toquinho, Motis i Eastwood a Andorra

barcelona

Neix el Santvi Fest per apropar la música i la cultura a tots els públics

sant vicenç de montalt
televisió

La plataforma 3Cat supera els 100 milions de reproduccions en 6 mesos

barcelona
arts escèniques

Leticia Martín Ruiz serà la nova directora del Festival Grec

barcelona
memòria històrica

Barcelona homenatja George Orwell amb una placa commemorativa

barcelona
museu

Aprovat inicialment el projecte d’ampliació del Macba

barcelona
Música

La Iaia torna amb quatre concerts i edita tres cançons inèdites

BANYOLES
Ferran Aisa
Biògraf

“Les èpoques, encara que no ho sembli, sempre estan connectades”

Barcelona
Eduard Iniesta
Músic

“Dir «bon dia» al veí quasi s’ha convertit en un acte heroic”

Barcelona