cultura

Crítica

cinema

El melodrama en els nostres temps

No hi pot haver millor hermeneuta d'Almodóvar que el mateix Almodóvar, que sempre dóna les claus interpretatives i els referents textuals dels seus films. En el cas de La piel que habito, ha parlat a bastament de Les yeux sans visage, pel·lícula de Georges Franju en què un cirurgià embogit segresta noies per arrancar-ne la pell amb el propòsit de reconstruir el rostre de la seva filla, desfigurada a causa d'un accident del qual se sent culpable. També hi intervé un cert pes de la culpa, però a la vegada el dels morts, i sobretot un brutal desig de venjança en el projecte de l'obsessiu cirurgià estètic que interpreta Antonio Banderas en el seu retorn al cinema d'Almodóvar. Aquest també s'ha referit a Frankestein (i a Pigmalió en relació amb Galatea) per apuntar el pòsit mític d'aquesta història d'un doctor que, canviant-li la pell, vol crear una criatura que ho té tot per convertir-se en un monstre si no fos que el cineasta sembla creure en un reducte d'humanitat (o almenys d'identitat) inaccessible a les manipulacions de la ciència, inclosa la ben dubtosa que es fa present en la pel·lícula abocant-se a una intencionada inversemblança. Això, perquè Almodóvar juga conscientment en un terreny relliscós. Fa molt de temps que el seu cinema du implícita una pregunta: com es pot fer ara un melodrama? És possible fer-lo sense crear un distanciament irònic fins fer evident la inversemblança i a la vegada conjurar el perill del ridícul? Però, tot i això, es pot fer un melodrama amb totes les conseqüències?

Aquesta incertesa pot provocar una interessant incomoditat a l'espectador, que no sap si riure o prendre's seriosament aquesta nova proposta d'un dels grans cineastes Frankenstein. O no és Almodóvar una mena de Frankenstein que roba fragments aliens que adquireixen una altra vida dins del seu món creatiu? Tanmateix, La piel que habito pot crear una sensació d'indiferència durant la primera part de la pel·lícula, en què, a més, hi ha un violador que dóna peu a una nova mostra del mal gust almodovarià. Però una altra cosa és quan es deixa d'estupideses i es concentra en la relació entre el doctor i la criatura transgènica. Allà hi ha el més potent i fins sublim Almodóvar, que, tot i donar tantes claus, deixa molt obert el film: no serà que la víctima accepta una mudança de pell, però que potser no és només aparent, per convertir-se en l'objecte de desig de la dona que estima?

La piel que habito
Director: Pedro Almodóvar. Intèrprets: Antonio Banderas, Elena Anaya, Marisa Paredes
Espanya, 2011


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
La piel que habito

«La piel que habito»

Gènere: Drama
Direcció: Pedro Almodóvar.
Intèrprets: Antonio Banderas, Elena Anaya, Marisa Paredes.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

cultura

Vilassar de Dalt: aparador de la fotografia analògica fins al 18 de juny

Vilassar de Dalt
Cultura

Mor Gudrun Ure, actriu escocesa protagonista de la sèrie infantil ‘Super Gran’

Cultura

Mor la presentadora i actriu mexicana Verónica Toussaint

Cultura

Mor Tony McFarr, el doble d’acció de Chris Pratt i Jon Hamm

música

Pol Bordas estrena ‘Cor petit’ amb la ‘col·labo’ de Figa Flawas

girona

La Casa Natal de Dalí, guardonada en els Premis CETT Alimara

FIGUERES

L’Ajuntament de Portbou torna a ser patró de la Càtedra Walter Benjamin

PORTBOU
música

Cala Vento versiona ‘Pau’ d’Els Pets en el seu vintè aniversari

girona
cinema

Nous membres d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català

barcelona