Teatre

fred. a. escena

J. bordes

Crueltats en una casa de nines

Sota el paraigua de l'Aixopluc, el Teatre Lliure recupera una obra inquietant, que es va poder veure poques setmanes a la Sala Beckett el maig passat, després d'haver-se inaugurat al Festival Lola d'Esparreguera el 2011. Es tracta d'Imatges gelades, una peça amb què el dramaturg finlandès Kristian Smeds debuta a Catalunya (premi de Teatre Europeu a les noves Realitats Teatrals 2011). L'obra es podrà veure fins al 24 de març a l'Espai Lliure. Smeds retrata, en deu escenes, deu quadres que volen mostrar una desena de soledats, tenyides de desesperació i mort.

Qui hagi anat mai a Islàndia de turisme, s'adonarà que el seu àlbum de viatge es limitarà a l'extraordinària natura acompanyada dels companys de viatge, per prendre perspectiva. Passa igual en aquest interessant muntatge de Kristian Semds, amb una direcció molt neta i afinada d'Alícia Gorina. L'àlbum familiar que pretén retratar és només la suma d'unes individualitats que no aguanten el somriure a la càmera, que no saben mirar-se a la cara però que, paradoxalment, necessiten el contacte físic amb desconeguts o els banys de sauna per prendre mesura del seu cos. Anna Alarcón, Pepo Blasco, Mireia Gubianas, Sergi Misas i Maria Pau Pigem interpreten amb aquesta intensa fredor. La nena muda fa de fil narratiu, tot i ser, en realitat, una mena de fantasma, de record. L'escenografia de Sílvia Delagneau també és molt encertada: unes casetes de joguines, boniques però angoixants de dins estant. Amb unes finestres minúscules des d'on es pot espiar la imatge veïna sense ser vist. Quan el gel és odi, l'aigua no s'atreveix a baixar alegrement riu avall. La crueltat és freda i tallant com el glaç.

En un continent massa incomunicat (tot i les facilitats que, aparentment, dóna la tecnologia actual), avui Smeds, és un perfecte desconegut per a la majoria de veïns que mullen els peus a la Mediterrània. En canvi, és una icona al seu país. Ben mirat, poc es coneix de la dramatúrgia finlandesa a Catalunya. La sort ha estat que Gorina (que va fer un Erasmus a Finlàndia el 2005) hagi pujat a escena anteriorment dues peces de Sara Turunen, que és membre del col·lectiu Indi Gest: Puputyttö (La chica conejita) i Pienso en ti y hago las gachas de patata.

Fórmules per atraure el públic al teatre
Taula rodona.
Hi intervenen Cristina Calvet (advocada AADPC),Toni Casares (Sala Beckett), Quim Marcé (T. Bescanó), Arnau Marín (Cia. Enjòlit), Judit Segura (Atrápalo) i Jordi Sellas (director general de Creació i Empreses Culturals).
Lloc i dia: A l'Auditori CERC – Pati Manning, dilluns a partir de les 7.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Cultura

Mor Albert S. Ruddy, productor d’‘El Padrí’

ARTS EN VIU

El TNC aposta per la Sala Gran amb el musical ‘Ànima’, amb 24 intèrprets

BARCELONA
Cultura

Més de 5.500 fòssils de la col·lecció d’un metge del Pallars al museu de la Conca de Dellà

Isona

El Teatre Municipal acomiada la temporada

GIRONA

La Fira Argillà d’Argentona sorprèn amb el cartell de Mariscal

Argentona
música

La Fireluche publica un disc gravat en directe a La Planeta fa 20 anys

girona
art

La Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes diposita obres d’art al MNAC

barcelona
Joan Colomo
El músic de Sant Celoni publica ‘Tecno-realista’

“Em calia cantar contra Elon Musk i el tecno-optimisme”

Barcelona
art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona