Teatre

CRÍTICA

jordi bordes

Suggeridor viatge més enllà de la nostàlgia

Aquests “dies blaus” que pinta Marc Artigau són els de la infància i, sí, no amaguen un punt de nostàlgia. Però van més enllà. No és només un pur entreteniment per mirar de recordar de quins dibuixos animats és la banda sonora que sona. No és una versió teatral de l'ensucrat Cuéntame que tan bé funciona a la tele. Molt en part, gràcies als actors, la peça ha anat creixent amb gags musicals i cantarelles infantils. Però al pinyol de l'obra hi ha una reflexió apuntada: la visió infinita de l'estiu (i encara més de la vida) de l'estudiant de primària; el gust per una llibertat que no compromet, fins i tot el plaer de “ser sucre” en un partit de futbol, cosa que implica un punt de marginalitat però alhora una capacitat de fer qualsevol cosa sense que ningú et pugui retreure res. L'amor, sí, també hi apareix. Com l'adolescència, els acudits verds que ningú no entén, o el conte macabre de la redacció de diumenge passat. La crueltat és un altre concepte ambigu per a la canalla. Per això, els contes poden ser tan terribles i ells mateixos poden escarnir les seves víctimes, sigui al pati de l'escola, al parc o al jardí de casa dels avis.

Marc Artigau cus escenes inconnexes, d'uns personatges, amb el cognom dels actors, i acaben tenint un sentit. En tots, el riu navega avall, cap al mar. Tots volen créixer i fer-se grans. I, puntualment, es pot intuir que la vida d'adult serà més fosca i conformista: ser funcionari o oficinista de La Caixa (“Parlem?”) és un destí ideal i, alhora, un punt frustrant. “Ser sucre” en el món dels adults es converteix en un dissortat “autònom”, a qui tothom creu que té el dret d'atonyinar pel carrer.

El joc és constant i els actors/personatges provoquen la participació del públic ingènuament; ningú pot resistir-s'hi. S'hi respira una frescor molt habitual en els muntatges de Dei Furbi. I no és estrany perquè un dels actors (Robert González) hi ha treballat en els seus darrers tres espectacles. És un petit privilegi sentir com les flautes desafinades, de sobte, entonen un tema a tres veus. O com s'amenaça, tot cantant, què pot passar si sona un mòbil durant l'espectacle. La comunió entre públic i companyia és immediata. Sí, hi ha els referents de la Nocilla, Mazinguer Z o els adhesius de la col·lecció Panini, però (i això és el que el fa interessant de debò) hi ha la reflexió sobre el sentit de la vida naïf de la infància i la sentència amarga quan s'entra al món adult. Quan la tempesta ja esclata amb llamps i trons sobre mateix d'un personatge i aquest pot aventurar-se, puntualment, a navegar per la nostàlgia de la seva infància amb l'obligació de tornar a remar en el seu dia a dia quotidià, gris i finit.

AQUELLOS DÍAS AZULES
Marc Artigau
Direcció: Marc Artigau i Queralt
Intèrprets: Robert González, Jordi Llovet, Joan Solé
Dia i lloc: Dimarts, 7 d'abril (fins al 24 d'abril) al Círcol Maldà
L'obra, estrenada amb molt d'èxit el maig de l'any passat, torna al Maldà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Eduard Costa publica l’enèrgic ‘Ben amunt’, el primer disc signat amb el seu nom

sant pol de mar
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona
Novetat editorial

Jaume Planas dissecciona la fauna local d’un barri com n’hi ha tants

blanes
Música

Empúries acull un concert de músics exiliats

L’Escala
cultura

L’Arxiu Lafuente de Santander compra la col·lecció d’objectes culinaris d'Antoni Miralda

barcelona
FESTIVAL DE CANES

Jonás Trueba aposta per l’amor

canes
arts escèniques

Catorze finalistes catalans als Max, amb una gala dedicada a Guimerà

barcelona
GIRONA

Unes 700 persones assisteixen al Pati Cultural 2024

GIRONA
patrimoni

Manresa restaura l’escultura dedicada a Josep Anselm Clavé

Manresa