cultura

festival de teatre d'avinyó

vicenç batalla

D'‘El rei Lear' al Niño de Elche

El festival d'Avinyó celebra Shakespeare, però no abandona la llibertat de les ‘performances'

Al'anterior direcció bicèfala del Festival d'Avinyó (Vincent Baudrillerd-Hortense Archambault) se li retreia haver-se oblidat del text en les seves propostes cada vegada més transversals i arriscades. El nou director des de l'any passat, el dramaturg, director i actor Olivier Py, no només s'encarrega de la programació artística del certamen (4-25 de juliol), sinó que presenta obres seves i fa versions de clàssics com El rei Lear, de Shakespeare, al mateix pati d'honor de Palau dels Papes. Aquesta és la força i també la debilitat d'algú omnipresent a tota la ciutat emmurallada i que ha acabat sent engolit per les forces divines dels periodistes per la seva excessiva grandiloqüència sobre la tragèdia d'una guerra sense fi.

Assegut a la graderia al costat de la ministra de Cultura, Fleur Pellerin, Py va viure, però, un inici de festival molt més tranquil que el de la seva estrena. Els missatges dels intermitents de l'espectacle, per defensar el seu estatut, han desaparegut dels prolegòmens de les representacions. I aquesta va ser la primera vegada en molt de temps que el ministre del ram no era rebut amb una intervenció sorpresa dels sindicalistes. Una paradoxa, tenint en compte que, en aquesta edició, la programació s'ha retallat en dos dies perquè l'Estat no ha cobert els diners que es van deixar de guanyar el 2014 per l'anul·lació d'una desena de funcions.

Una serenor estranya, també, perquè l'esdeveniment es vol una caixa de ressonància dels mals de la societat actual i el continent camina cap a una desmembrament de socis d'arrels teatrals tan profundes com Grècia. Alguna cosa d'aquestes es podia llegir a la contundent reinterpretació d'un altre Shakespeare, Ricard III, del director de la Shaubühne de Berlín, Thomas Ostermeier, en mans del seu actor estrella Lars Eidinger. A l'Òpera Gran Avinyó, amb un Eidinger volant per sobre dels caps dels espectadors, un hi podia veure unes autoritats alemanyes exercint una tirania que també els pot acabar enfonsant.

Encara que les propostes més suggeridores i emocionants dels primers quatre dies del festival van provenir de l'est d'Europa. Aquestes i la benvinguda incontinència verbal d'El viver dels noms, del franco-suís Valère Novarina. Al polonès Krystian Lupa, els diàlegs i monòlegs interiors de Thomas Bernhard amb un cercle cultural austríac als anys vuitanta absolutament decadent i servil dels Arbres a abatre li serveix per escrutar la descomposició artística de capitals com Cracòvia. El mestre Lupa fa saltar els seus actors al nou espai de La Fabrica de l'escena al vídeo i treballa el pensament com un escàner.

Més emocionant resulta per això la recreació d'Els idiotes, la pel·lícula dogma del danès Lars Von Trier, per part del director del Gogol Center de Moscou, Kirill Serebrennikov. Les situacions de rebel·lia asocial tenen aquí el fil conductor de la Rússia paranoica i agressiva de Putin i les conseqüències són més greus. A Moscou, part del públic se'n va per por. A Avinyó, l'últim ball dels cignes a càrrec de veritables joves disminuïts psíquics deixa sense paraula.

I una altra proposta que fa fugir els espectadors més timorats és la del Teater N099 estonià, que sota el títol La meva dona m'ha fet una escena i ha esborrat totes les fotos de vacances desencadena una autèntica bogeria adolescent amb un ritme desfrenat i un final més poètic del que molts dels que se n'anaven es podien imaginar.

Com a colofó i en un context més íntim, l'heterodox i indefinible Niño de Elche (Francisco Contreras) continua amb el seu desplaçament de la veu i el cos que l'allunya cada cop més del flamenc. Amb el ballarí eslovè Matej Kejzar, protagonitzen la trobada de mitja hora Rave. O com fer ressonar veu interior i ball. “Quan tu t'escoltes a tu mateix, és quan tot et comença a fer por”, ens resumia Contreras del seu itinerari.

Mentides
Sis joves autors europeus graten les Mentides que ens envolten, en un encàrrec de la companyia francesa Le Zéphyr que es va poder veure en un reeixit esbós als jardins i claustres de la cartoixa de Villeneuve-lès-Avinyó. Entre ells, l'ubic català Josep Maria Miró, que hi aporta El col·laborador “o el pacte oficial, com una cosa que porta diferents mentides a sota”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Crítica
música

A través dels segles

novetat editorial

Edicions de 1984 publica la ‘Poesia completa’ de Ventura Ametller

Barcelona

El jove i femení batec del bosc literari

Barcelona
CINEMA

El cinema de l’absurd de Quentin Dupieux obre Canes

Barcelona
cultura

El muralista Mohamed L’Ghacham integra el cartell de les Santes 2024 al seu barri

mataró
CIRC

Nou de cada deu espectacles de sala han exhaurit localitats al Trapezi

BARCELONA
TEATRE

El TNC produeix la darrera farsa dels VVAA: una festa amb Britney Spears “de tòtem”

BARCELONA
ART

El museu Morera de Lleida rep 13.500 visitants durant el mes de portes obertes

LLEIDA
Cultura

Mor l’actriu especialista en escenes aquàtiques Susan Backlinie