cultura

CRÍTICA

jORDI BORDES

Un Mamet amb poc ‘punch'

Aaquest Mamet li falta un punt de punch, no interpel·la l'espectador (que, de fet, és prou passiu contemplant una acció que combina els dos elements en litigi: l'espectacle i el debat). Potser és perquè el debat és molt de la costa est dels Estats Units, però aquesta discussió sobre si és millor fer la pel·lícula que el públic vol o la que el públic necessita deixa la platea bastant freda. Hi ha ganes de riure de les excentricitats d'aquests dos productors que han vist endurir la seva sensibilitat a base de fracassos benintencionats i d'èxits intranscendents. De què serveix fer una pel·lícula interessant si no la va a veure ningú? La resposta de Julio Manrique, David Selvas i Mireia Aixalà és el film final: accepten el joc del públic però hi posen un secundari plantejant què passaria si hi hagués un cataclisme nuclear (una trama dins de l'espectacle de l'altre).

Julio Manrique és un ferm defensor de la dramatúrgia contemporània nord-americana. Ho és per Mamet (Els boscos, American buffalo) o Neil LaBute (La forma de les coses, Coses que dèiem avui). També ha afrontat direccions de britànics com Mark Ravenhill (Product), David Greig (L'arquitecte), Patrick Marber (La partida). Són mons pròxims, que més o menys juguen a l'arquetip i que generen una certa intriga. Amb més o menys comèdia, revelen un món prou amoral, ple de vicis, d'abusos, de soledats d'homes de mitjana edat (fregant els 40). En aquest nou text de Mamet, l'espai remet a Coses que dèiem avui: un gran finestral que il·lustra escenes ben diferents. Però si a l'anterior n'hi havia prou amb una pausa per entendre que eren històries inconnexes, aquí s'han volgut servir d'una cortina en forma de pantalla per anul·lar l'oficina del productor executiu. És innecessari, tot i que sí que són suggeridores les filmacions que s'hi projecten i l'espai sonor que remet als 80 d'un pop intranscendent per a una societat ja desenganyada de tot. Els actors defensen bé el paper, sovint des de l'arquetip però mirant de dotar-lo d'una humanitat (encara que pugui semblar revulsiva moralment). Potser hi ha una violència massa primària. Potser és la manera de discutir-se d'aquests col·legues i envejosos productors de carrera. Però sembla que el cinisme seria una solució més neta i igualment eficaç per trasbalsar l'altre.

UNA ALTRA PEL·LÍCULA
David Mamet
Direcció: Julio Manrique
Intèrprets: Mireia Aixalà, Julio Manrique, David Selvas
Lloc i dia: Dissabte, 31 d'octubre (fins al 29 de novembre) al Teatre Borràs.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic