Còmic

Teules pèl-roges

Baula publica el clàssic infantil ‘Anna de les teules verdes’ amb il·lustracions d’Antonio Lorente

El dibuixant s’ha inspirat en una nena que va veure des del balcó de casa només un cop

El seu èxit va ser immediat. Quan el 1908 es va publicar el relat infantil i juvenil Anna de les teules verdes, de la canadenca Lucy Maud Montgomery, la novel·la va començar una trajectòria per tot el món que l’ha portat fins ara, que podem veure a Netflix una sèrie ben treballada inspirada en el personatge. Als anys vuitanta se’n va emetre una altra.

La clau d’aquest èxit universal i transcultural d’una obra que, paradoxalment, va néixer en un ambient rural i victorià, rau en la vigència del missatge: respecte a la natura i reivindicació femenina. L’obra arrenca amb la voluntat de dos germans ja grans, Marilla i Matthew Cuthbert, que volen adoptar un xicot perquè els ajudi en les tasques de la seva granja a la petita comunitat d’Avonlea. Però no arriba un noi, sinó una noia.

D’entrada la rebutgen, però Anna Shirley, llargueruda però escanyolida, és tossuda i es vindica com a persona que pot fer tota mena de feines. Té a més en contra que és pèl-roja, que en certs llocs i èpoques era un signe de malastrugança. També sorprèn la seva especial vinculació als animals i a la natura.

D’edicions n’hi ha hagut un munt, també d’il·lustrades, com la que acaba de publicar l’editorial Baula amb dibuixos d’Antonio Lorente (Almeria, 1987). El dibuixant no tenia cap referència de l’obra quan va rebre l’encàrrec. “Però l’hi vaig comentar a una germana gran, que sí que la coneixia, i és aleshores que em vaig adonar de la dimensió del personatge. Òbviament em vaig llegir la novel·la per fer l’obra”, diu Lorente.

El dibuixant va quedar captivat pel personatge. “Em va agradar molt que fos una pèl-roja, perquè sempre he dit que les noies que ho són tenen una bellesa especial.”

Aleshores va intentar trobar una noia que li fes de model, i en tot Almeria semblava que no n’hi hagués cap fins que un dia des del balcó de casa seva va veure una dona amb una nena agafada de la mà. “Era una nena pèl-roja, inquieta, que no parava de saltar i parlar. Em vaig adonar que la nena era l’Anna.” Lorente es va amoïnar perquè no sabia com dirigir-s’hi sense semblar un personatge estrany. “La meva germana havia d’arribar a casa i quan ho va fer vam baixar al carrer. Ja no hi eren, vam buscar arreu i mai més la vam trobar. Tot i així, aquella nena va ser la inspiració del personatge que he dibuixat.”

El llibre el va publicar originalment en castellà Edelvives i és una acurada edició amb una extensa biografia de l’autora i una presentació d’una neta de l’escriptora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA