Arts escèniques

TEATRE

Madaula insinua una relació tòxica entre germans a ‘Els Buonaparte’

L’actor i autor Ramon Madaula ha volgut retratar la dinastia Buonaparte a la vulnerabilitat d’una banyera. Els Buonaparte és una coproducció del Teatre Akadèmia amb direcció de Sílvia Munt i imagina com va ser la trobada entre Napoleó i Giuseppe Buonaparte en una fonda humil a Victòria. La reunió es resoldria amb el retorn de Giuseppe al Palau Reial de Madrid per governar l’Estat espanyol. Madaula (que ja havia indagat en l’herència familiar a Els Brugarol) ara s’interessa per dos personatges reals i històrics que governaven dues terceres parts de la Terra, al 1808. L’obra es representa del 20 d’octubre al 14 de gener i preveu contractar gira catalana la tardor vinent amb Pau Roca (Napoleó), David Bagés (Giuseppe) i Oriol Guinart (l’esclau Rustam).

El relat que ha quedat del regnat de Pepe Botella és farsesc. La dinastia dels Borbons es va cuidar de ridiculitzar-la tant com va poder. Giuseppe, venerat a Nàpols, per la seva intel·lectualitat era abstemi, El retorn de Ferran VII va comportar l’entrada a una Espanya negra de misèria d’un absolutisme que contrastava amb les idees de crear uns estats units d’Europa sota la dinastia Bonapart.

No va transcendir res d’aquella reunió entre germans. Això ha permès Madaula imaginar-s’ho, construint una comèdia que humanitza els personatges fent-los vulnerables, demostrant estima pel germà però incapacitat de demostrar-ho. Fent-los vulnerables al destí, que els convertirà en tirans i en els grans derrotats del segle XIX. La darrera peça de La Calòrica (Le congres ne marche pas) en fa un cru retrat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.