Música

Crítica

Tots els ‘vespres’ del món

El Festival de Peralada ha consolidat en el segon any l’edició de Pasqua: han estat tres vespres intensos, amb cinc vibrants actuacions, la majoria enfocades a les músiques religioses del barroc, una època que continua interpel·lant-nos amb melodies evocadores i corprenedores. A més, la mostra va incloure l’estrena d’un encàrrec (Tenebrae responsoria, signada pel compositor reusenc Joan Magrané), amb una tocant rendició de la GIO Symphonia, el 29 de març. Per a l’endemà, s’esperava el debut a l’Estat del flamant i joveníssim pianista coreà Yunchan Lim, que al final no va poder venir per un esquinç al canell. En substitució, un dels grans de l’escena ibèrica actual, Javier Perianes, que va presentar un programa amb compositors nacionals a cavall entre els segles XIX i XX, com ara Manuel de Falla i Isaac Albéniz, amb l’ocasional intrusió del coetani francès Claude Debussy. Amb sobrietat, l’andalús va esquivar aplaudiments llargs en una primera part de tempos marcials i boleros. Superada la pausa, es va esplaiar amb les Goyescas de Granados, una obra d’alè, cristal·lina, sensible i sensual. Les llums taronges il·luminaven la nau gòtica de l’església del Carme, prestant l’adient ambientació meridional, mentre les mans encertades acariciaven blanques i negres amb devoció i subtilitat. El festival es cloïa amb una formació de cambra constituïda per instrumentistes i veus de l’Òpera Reial de Versalles, conduïdes amb inesgotable energia per la directora i organista Chloé de Guillebon. Sorprenia la joventut de les intèrprets, quasi totes dones, les quals van abordar amb seguretat i melisma les litúrgies de Setmana Santa de Clérambault, Charpentier i Couperin, compositors que van treballar a la cort dels Lluïsos –alguns d’ells, inclosos en la banda sonora de la pel·lícula Tots els matins del món (1991)–, una fita que en el seu moment va empènyer el barroc francès: una música plena de melangia, misteris i meravella, delicada i emotiva com llàgrimes d’àngels gotejant del cel. Amb alta taxa d’ocupació en quasi totes les sessions, la versió pasqual de Peralada ha vingut per quedar-se. Molta expectativa ara sobre l’edició d’estiu, que ja s’acosta.

Javier Perianes / Cor i Orquestra de l’Òpera Reial de Versalles
Església del Carme, Festival Castell de Peralada, 30 d’abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

El Sónar trasllada l’univers immersiu dels Chemical Brothers a Casa Batlló

BARCELONA
Cinema i sèries

El GAC ofereix 54 beques per escriure guions amb una dotació de 500.000 euros

Barcelona

Sílvia Pérez Cruz aspira a cinc premis Alícia de l’Acadèmia de la Música

BARCELONA
Música

Carles Viarnès porta la fusió de música clàssica i moderna amb l’orgue de la Casa de Cultura

Girona
La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte
ART

La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte

GIRONA
La crònica

Maria Schneider tenia raó

Art

Inundart proposa passejar pel Barri Vell tot escoltant veïns sobre la gentrificació

Girona
Música

Blanes Arran de Mar s’estrenarà amb Mayte Martín i Albert Pla

Blanes
Música

El Festival Itinera ha programat 250 concerts en micropobles de Catalunya

Girona