Música

Crítica

música

Sinestèsies bàltiques

Afortunadament, l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu (OSGTL) va fent labor de descentralització –que potser, per títol, li pertocaria a l’OBC– i manté l’hàbit de visitar en concert l’Auditori de Girona. La darrera cita va ser aquest diumenge 7 d’abril, oferint una gran actuació, davant d’una platea ben plena i entusiasta, que no va regatejar aplaudiments.

El programa integrava obres del rus Modest Mússorgski i del finès Jean Sibelius: tots dos nascuts a mitjans del segle XIX, i a menys de 200 quilòmetres del mar Bàltic, sent ambdós també súbdits del Tsar, ja que el seu imperi abastava llavors el Gran Ducat de Finlàndia. Les seves sorts van ser desiguals: el primer va morir als 42 anys, afligit per l’alcoholisme, la indigència i la soledat, mentre que el segon viuria amb prestigi fins els 91, veient com el seu país s’independitzava arran de la Revolució d’Octubre i el final de la I Guerra Mundial.

L’arrancada va ser amb el Concert per a Violí i Orquestra de Sibelius. Al timó, la directora Susanna Mälkki, també finlandesa, i com a solista el canadenc Kai Gleusteen, que és el concertino titular de l’OSGTL; dos músics septentrionals, que segurament coneixen els hiverns àrtics i les llums boreals que teixeixen el rerefons sinestèsic de l’opus: una partitura molt exigent per al violinista, però el de Calgary va estar perfectament a l’alçada, imposant amb el seu Guadagnini centenari un sentit líric i somiador als solos, als quals la simfònica respon amb tutti rocosos i fulminants. Molt ovacionat, el concertista va continuar reclamant l’herència nòrdica, anunciant com a bis, en un castellà molt correcte, Trollkvena (El molí del trol) del noruec Bjarne Brustad, peça que també apel·la al virtuosisme, però amb una densitat més espectral i atonalista.

Ans, el plat principal de la vetllada era la deliciosa Quadres d’una exposició, una d’aquelles obres que omple el cor de joia i èxtasis. Cercant directament la connexió estètica entre música i pintura, Mússorgski va voler retratar les impressions de la visita a la mostra del seu amic i artista Víktor Hartmann en una pinacoteca de Sant Petersburg. Inicialment escrita per a piano, la suite va rebre un colossal i esplendorós arranjament orquestral signat per Maurice Ravel, qui va respectar meticulosament la matèria musical i el seu constitutiu caràcter peripatètic, subratllat pel leitmotiv de la promenade entre els quadres, immersos d’un imaginari paisatgístic poblat d’éssers fantàstics. El compositor francès, però, va introduir sobre les cordes envolupants uns vents daurats i òrfics, a part d’unes percussions ritualistes i amb fluorescents punts d’exotisme.

La formació barcelonina va respondre amb gran nivell d’agilitat i precisió, sota la batuta constant i competent de la directora d’Hèlsinki, especialment enèrgica i radiant en els últims trams, sovint repuntant sobre les curioses sabatilles fúcsia de disseny, que contrastaven amb la indumentària negra d’etiqueta formal que abillava els seus subordinats. Amb evidents somriures de satisfacció, el públic sortia de la sala meravellat per les sinestèsies bàltiques, indiferent a la calitja sahariana que enterbolia i torbava els cels sobre la Devesa.

Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Auditori de Girona, diumenge 7 d’abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

El Sónar trasllada l’univers immersiu dels Chemical Brothers a Casa Batlló

BARCELONA
Cinema i sèries

El GAC ofereix 54 beques per escriure guions amb una dotació de 500.000 euros

Barcelona

Sílvia Pérez Cruz aspira a cinc premis Alícia de l’Acadèmia de la Música

BARCELONA
Música

Carles Viarnès porta la fusió de música clàssica i moderna amb l’orgue de la Casa de Cultura

Girona
La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte
ART

La Casa Masó revalora el dibuix de l’arquitecte

GIRONA
La crònica

Maria Schneider tenia raó

Art

Inundart proposa passejar pel Barri Vell tot escoltant veïns sobre la gentrificació

Girona
Música

Blanes Arran de Mar s’estrenarà amb Mayte Martín i Albert Pla

Blanes
Música

El Festival Itinera ha programat 250 concerts en micropobles de Catalunya

Girona