Arts escèniques

ARTS EN VIU

El Sismògraf ‘s’enroca’ amb els espectacles sobre els volcans

Des que el Sismògraf va renunciar a ser festival estratègic de dansa de Catalunya, es va centrar en el seu paisatge insòlit de pedra tosca i els seus sobtats canvis de temperatura. Semblava que no hi hauria prou espectacles sobre el pes de la natura i la responsabilitat dels humans en el canvi climàtic, en el seu vessant més experiencial. La veritat és que la terra és fèrtil. I quan s’adoba amb coherència es prodiga amb mirades que sintonitzen bé amb l’univers d’aquest Sismògraf. Ahir es va acabar el festival amb la proposta més familiar: les minicoreografies al Parc Nou.

Gramophone convidava a escoltar les pedres amb uns cons que captaven sobretot el ressò del vent. Caminant cap al cràter del Montsacopa, les participants coreografiaven l’erosió dels minerals davant de l’aire i l’aigua. En aquest ritual, en forma de viacrucis de dotze estacions (en què la darrera havia de ser una celebració al ball), la sorpresa s’anava esvaint, tot i l’entusiasta predisposició actoral. També CiRcoLando feia una reflexió sobre un volcà a Cratera. En la seva exposició, s’alternava la veu dels habitants d’una illa en què havien après a conviure i escapar de la lava i que repoblaven quan el volcà amainava. Sabien que perdien la collita però també que les posteriors serien més abundoses perquè la terra havia quedat fertilitzada. La peça, malgrat l’espectacularitat de l’inflable, no transmetia la força de la natura. Des de la platea, es copsava una actuació benintencionada però sense produir catarsi (que convindria en aquesta obra de revelació).

Sota terra, de Moon Ribas i Quim Giron, viatjava al ritme adequat a la foscor (i humitat) d’Els Tossols. El discurs d’un explorador convertit en ermità d’una cova de Sardenya els justificava buscar un ritme vital interior. Que, de fet, també s’hi accedia a Cove (la primera peça del Sismògraf): es pot gaudir contemplativament les mans fortes i hàbils d’un cisteller, com qui contempla una posta de sol o una peça íntima amb un duet de veus que s’entrecreuen com les canyes. En aquest caminar pausat, coincideix amb la instal·lació del Passatge d’Albert Coma, poesia visual d’alta fragància i mínima sonora. En la foscor i la calma es degusta millor el record, les ombres dels objectes i els volcans callats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Mor Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt
música

Salvador Sobral clourà la 20a edició de l’(a)phònica amb un concert gratuït

banyoles
MÚSICA

Beth Gibbons, bellesa i dolor al Primavera Sound

BARCELONA