Economia

tant

x

Temps de vendre l’empresa

Els darrers tres anys hem viscut un gran increment del nombre d’empreses familiars catalanes que s’han venut (Pronovias, Cirsa, Freixenet, Codorniu, Mediapro i altres) per motius diferents. En alguns casos hi ha ganes de fer caixa, problemes de successió, conflictes entre accionistes per dividends encoberts o bé mala gestió.

Just abans de la crisi es va viure una concentració similar de transaccions, amb les cimenteres, Caprabo, Panrico o la venda parcial de les participades de “la Caixa”. Pels que ara compren empreses o pels seus treballadors, cal tenir present com han anat les empreses venudes al 2007 i valorades amb excels d’apalancament infinit a baix tipus d’interès. El temps i la crisi va donar la raó als venedors i va eixugar el mercat durant llargs anys.

Tan abans com ara, l’excés de liquiditat va disparar les valoracions temptant a molts empresaris a sortir o solucionar situacions enquistades. En alguna de les operacions d’aquest any, una valoració lleugerament menor tot just hauria cobert el deute i deixat els antics accionistes a zero.

Per bé o per mal, la sortida de la crisi, molt basada en la deflació de costos i l’exportació ha reforçat el pes de l’empresa familiar catalana. Si al 2015 el % de nòmines de l’empresa familiar era del 68% del total del sector privat, actualment es pot enfilar per sobre del 70%.

Aquest pes de l’empresa familiar no és necessàriament bo. A Catalunya, els nostres empresaris tendeixen a raonar com a amos posant l’ego per davant de l’interès de l’empresa. L’empresa familiar és menys eficient per falta de professionalització o tamany i cova conflictes de successió. Per tant, la venda pot ser un bon mecanisme de mercat per que l’empresa pervisqui més enllà de les limitacions del seu fundador.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Augmenta un 35,6% l’allotjament turístic al Vallès Occidental amb una estada mitjana de dues nits

TERRASSA
ECONOMIA

El Maresme pedala a favor de l’EuroVelo 8

MATARÓ
Rússia

Rússia augmenta un 82% els ingressos per la venda de petroli i gas el 2024

barcelona
unió europa

La CE exigeix a Booking complir amb la llei de mercats digitals

barcelona
ECONOMIA

Came Parkare s’instal·larà al parc de l’Alba

CERDANYOLA DEL VALLÈS

Compradors d’or, paranoics o assenyats?

Barcelona

El negoci de les caixes fortes reneix

barcelona
Ruben Sans
President de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC)

“L’empresari segueix veient-se com una figura negativa”

Barcelona
DE MEMÒRIA

Línies d’ultramar (1906)

PROFESSOR DE POLÍTICA ECONÒMICA DE LA UB (1967-2016)