Economia

Els pescadors, indignats perquè els retallen més dies per sortir a pescar

Les reduccions imposades per Brussel·les obliguen la flota d’arrossegament a quedar-se a port 170 dies

Les confraries alerten que s’està “matant” el sector

La flota d’arrossegament, que representa un 70% de les facturació a les confraries, veu amb indignació i impotència la seva situació: “No ens deixen treballar”, diuen, i per aquest any s’incrementa el nombre de dies que es quedaran a port sense sortir. El president de la Federació Territorial de Confraries de Pescadors de Barcelona, Antoni Marzoa, assegura que amb les reduccions de les jornades que s’imposen des de Brussel·les hi haurà un 30% d’aquestes embarcacions que no podran treballar 170 dies o menys a l’any. “S’està ofegant el sector sense fer soroll”, denuncia Marzoa, que lamenta l’aplicació de polítiques que estan “liquidant” el teixit productiu d’un sector amb “poc pes social i que no esgarrapa gaires vots”. La reglamentació comunitària preveu que fins al 2025 es redueixi fins a un 40% el volum de producció de la pesca d’arrossegament al Mediterrani, que a Catalunya afecta una flota de 216 embarcacions.

Un esforç que el sector està assumint sense cap compensació ni ajuda i que pels armadors, els propietaris de les embarcacions, veuen “inviable” de mantenir. Per Marzoa, s’estan vulnerant “drets als treballadors i de llibertat d’empresa”, des del moment en què la normativa planteja incidir en els dies que facin pesca costanera o quan vagin a més profunditat per capturar la gamba. “Des d’Europa només es busca complicar les coses i fer-nos culpables de tot”, diu el responsable de les confraries, que retreu la falta de sensibilitat per “abandonar la pesca” i que s’hagin deixat portar per les pressions de les consignes ecologistes.

Des del 2017 que es van tancar les línies d’ajuts europeus per al desballestament de barques i reduir la flota. “Ara no es paga res, i esperen que sigui el mateix sector que vagi desapareixent”, lamenta Marzoa, que no amaga la “mala maror” entre els més joves que s’hi han deixat la pell i s’auguren un futur molt negre.

Obligats a plegar

Un dels armadors més veterans del port d’Arenys, en Vicenç Comí, té assumit que les administracions estan “deixant morir” des de fa anys el sector, que acabarà sent testimonial. “El peix el podran menjar quatre, perquè serà molt car”, adverteix el patró del Sinera, que dona feina a quatre professionals més. L’any passat quasi no va notar les reduccions de les jornades laborals imposades perquè van estar aturats a la força un mes, però per arreglar la maquinària de la barca que s’havia fet malbé. “Encreuem els dits perquè no passi, perquè una reparació així i sortint menys no s’aguanta”, explica Comí, sense saber encara els dies exactes que els tocarà quedar-se a port. Són les confraries que ho comunicaran als pescadors en funció de la gestió conjunta que es fa dels dies de reducció.

El patró arenyenc assegura que s’han convertit en el “cap de turc” per justificar la política que es fa als “despatxos sense tenir-ne idea”. “Ens ho compliquen tant, perquè volen que ho avorrim i pleguem”, assegura Vicenç Comí. I com a exemple, la duplicitat de paperassa que han de fer cada dia, amb les espècies i els quilos, de tot el peix capturat. Una informació, que l’administració controla des de la llotja, però que també han d’introduir les embarcacions.

“Ara es nota que la gent es gasta més en menjar”

L’impacte de la pandèmia també l’han notat els pescadors, i tot i que en un primer moment van tancar les confraries, un parell de setmanes, després van reobrir quan es va considerar que eren un servei essencial. Les confraries es van mobilitzar per reclamar equips de protecció per als professionals, i no obliden que se’ls va deixar sols, “com sempre”. Així ho creu el patró major del port d’Arenys, Antoni Marzoa, que manté que s’està treballant amb normalitat i amb les garanties de seguretat i prevenció perquè no s’hagin de tancar confraries com a focus de contagis.

Els pescadors mantenen que amb aquesta nova situació de pandèmia han notat un incrementat de les vendes del peix a la llotja. “Es nota que la gent no marxa tant de vacances i es gasta més amb menjar ”, assegura Vicenç Comí, armador d’una de les setze barques d’arrossegament que mantenen la base al port arenyenc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA
economia

Boeing canvia de direcció

barcelona