Economia

economia

La NASA obre la porta a l’aviació supersònica silenciosa amb l’X-59

L’agència espacial mostra per primera vegada al públic aquest avió

La NASA va revelar aquest divendres l’avió experimental X-59 que és capaç de trencar la barrera del so sense el característic espetec sonor, la qual cosa permetrà el desenvolupament d’avions comercials supersònics que retalla el temps de vol.

En declaracions recollides per l’agència Efe durant la presentació de l’avió a la localitat californiana de Palmdale, la viceadministradora de la NASA, Pam Melroy, va explicar que avions supersònics basats en l’X-59 permetran, per exemple, reduir a la meitat el trajecte Nova York-Los Ángeles, que actualment és de sis hores i mitja.

L’X-59 volarà a 1,4 vegades la velocitat del so (uns 1.488 quilòmetres per hora) i ho farà sense el característic espetec sònic que generen els avions supersònics.

D’aquesta manera, l’X-59, en el desenvolupament del qual també ha participat Skunk Works (la unitat de programes avançats del fabricant aeronàutic Lockheed Martin i responsable d’històriques aeronaus com els avions espia U-2 i SR-71 Blackbird), supera el principal obstacle al qual s’ha enfrontat l’aviació supersònica.

En superar la velocitat del so, que se situa al voltant dels 1.235 quilòmetres per hora depenent de les condicions, els avions supersònics generen un espetec sònic que pot superar els 200 decibels.

Les molèsties que aquests sons provoquen en zones habitades ha fet que molts països hagin imposat límits a l’aviació supersònica, restringint de fet el seu desenvolupament.

La principal característica de l’X-59 és el seu allargat morro, molt més llarg que el que tenia el Concorde, l’avió comercial supersònic desenvolupat de forma conjunta per l’Estat francès i el Regne Unit (1976-2003) i que era capaç de volar a dues vegades la velocitat del so.

Melroy va explicar, segons recull Efe, que el morro de l’X-59 constitueix la tercera part de la longitud total de l’avió experimental. “Aquest disseny és realment clau per dispersar les onades sonores”, va dir la viceadministradora de la NASA, que va descriure el so que provocat l’X-59 com “un rumor” en comptes del bum habitual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’operador Jet2holidays creix un 20% a l’aeroport de Girona

vilobí d’onyar
Economia

Collboni diu que “s’activaran totes les palanques” per evitar els efectes de la massificació turística

Barcelona
Economia

El Port de Barcelona busca aliances amb el Quebec

Barcelona
turisme

Cardona s’incorpora a la ruta de productors de sal europeus

CARDONA
TURISME

L’hotel Sa Punta es modernitza i explora allargar temporades

BEGUR

El preu s’encén i s’apaga

Barcelona
Anna Colomer
Coach i experta en dinàmiques d’alt impacte

“L’impacte emocional de caminar sobre vidres i brases transforma”

Barcelona
Informació especial

Windforce 3D apropa la impressió 3D a les activitats més industrials

Informació especial

Un bon ‘financial life planning’ pensant en la jubilació

Assessora del departament laboral de Lleal Tulsà Assessors