Opinió

A la tres

‘Kentaqi fraied chiquen’

“El pollastre fregit no és un pa amb tomàquet, però és per llepar-se’n els dits, sense necessitat de tocar el que no sona

El millor publicista deu ser aquell que sap posar el focus sobre la seva marca entre el milió d’inputs diversos que rebem al cap del dia per terra, mar i xarxa. Per això no és escabellat pensar que la campanya publicitària de Kentucky Fried Chicken (KFC), maltractant el català en un anunci al transport públic (TMB), ha estat concebuda ad hoc i retirada diligentment un cop obtinguts els titulars i convertit en tema de tertúlia. Més escabellat seria pensar que el creatiu de publicitat i el cap de la campanya de màrqueting són tan incompetents i tan suïcides per llançar un missatge publicitari sobre el seu negoci sense que un traductor s’asseguri que el missatge que estan enviant és correcte i es presenta correctament des del punt de vista lingüístic davant els clients potencials als quals va dirigit. Si més no, és lògic pensar que, si KFC decideix que és bona idea utilitzar el català (i el castellà també) per arribar al públic català de la mateixa manera que ho fa al públic anglòfil en anglès, al de França en francès, al de Baviera en alemany o al de Sant Petersburg en rus, procurarà utilitzar en cada cas la llengua amb la mateixa correcció, d’entrada perquè s’entengui i de sortida per empatitzar amb el receptor. Descartant, doncs, que aquest ja cèlebre “No és un pa tumaca, però tambè estic ric” no és fruit ni de la incompetència empresarial ni d’una malaltissa animadversió cap a la llengua catalana, sinó que és fruit de la pretesa genialitat del publicista, caldria preguntar-li si la seva genialitat donaria per crear un anunci per als autobusos de Tel-Aviv amb un “Heil, Coronel Sanders”, en honor al fundador de l’empori del pollastre fregit, per cridar l’atenció. I, com aquest, se m’acudeixen grapats d’ulls de poll per trepitjar en altres llocs del mapamundi. Endevino la resposta. Potser que algú li expliqui al responsable del despropòsit que el català fa uns quants segles que suporta i resisteix la discriminació, la ignorància, l’ocultació, la persecució i un intent continuat de substitució lingüística. Potser que es plantegi si la seva missió a la vida, i la de KFC, és posar el seu granet de sorra a aquest intent de lingüicidi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.