Opinió

Capitells que s’expliquen

Per poc de parar-hi atenció hom s’adona de la importància de la pedra com a instrument de coneixement i transmissió no sols de fenòmens geològics, sinó també dels històrics. I d’aquests, com en la fotografia, amb el positiu del suport material que podem apamar, i en el negatiu percebut com a voral d’una imatge que, tot i que immaterial, podem reconèixer. Així, en el moment històric de l’art romànic, aquest representava el vessant mediàtic, l’objectiu del qual era explicar la seva essència arreu. En part ho feia amb les imatges gravades als capitells dels claustres on l’explicació de la Bíblia es complementava amb una imaginació admirable amb figures de monstres i animals impossibles. Si als canviants angles mostrats sota el flamíger caprici de les espelmes hi afegim les policromies a murals i capitells, podem adonar-nos de l’efecte màgic que hauria pogut provocar en els fidels de l’època. Aquest mateix efecte –sensible i vital– és el que podem percebre en l’obra Capitells-Monestir St. Pere de Galligants, de l’il·lusionògraf –i reputat fotògraf gironí en Jordi S. Carrera. Artesà de pedra picada al qual, com reconeix J.M. Llorens, les paraules –com aquestes– hi són de més, “ja que li és molt fàcil vestir d’imatges les paraules d’altri”.

Girona



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.