Política

Xuclà denuncia “amiguisme” en el contracte de TP Ferro

El candidat gironí de Democràcia i Llibertat diu que “el desastre” pot costar 700 milions

Critica la “passivitat” de l'Estat espanyol davant la fallida de la concessionària del túnel del TAV al Pertús

El cap de llista al Congrés de Democràcia i Llibertat per Girona, Jordi Xuclà, ha denunciat que hi va haver “amiguisme” amb el contracte de TP Ferro i ha criticat la “passivitat absoluta” de l'Estat espanyol davant la fallida de la concessionària del túnel del TAV al Pertús. El candidat, en declaracions a l'ACN, assegura que ni el PP ni el PSOE han “mogut un dit” per denunciar un contracte clarament “abusiu”. Assegura que, si TP Ferro –que ha entrat en concurs de creditors– reclama responsabilitats a l'Estat, la factura “del desastre” es pot enfilar fins als 700 milions d'euros, quan les infraestructures gironines suporten “un dèficit històric”. De moment, calcula que ja li ha pagat 200 milions.

Per Jordi Xuclà, el paper de l'Estat amb la concessió del tram transfronterer del TAV és un cas “de negligència”. El candidat gironí assegura que, des que es va adjudicar el contracte en època d'Aznar, hi ha hagut una manca de transparència que s'ha agreujat quan han arribat els problemes econòmics de TP Ferro. El candidat de Democràcia i Llibertat recorda que l'adjudicació va néixer amb mal peu. Xuclà assegura que, quan es va signar el contracte, amb Álvarez Cascos de ministre, hi va haver “amiguisme” amb ACS –en mans de Florentino Pérez–, que, juntament amb el francès Eiffage, va crear TP Ferro per a la construcció del tram de via del TAV de Figueres a Perpinyà. “La concessió es va elaborar en el marc de l'aliança d'interessos que jo anomeno la llotja del Bernabéu, un trust d'interessos entre poder econòmic, polític i alts funcionaris de l'Estat”, indica el candidat gironí al Congrés.

Paradigma del desastre

El cap de llista al Congrés assegura que la concessionària TP Ferro s'ha convertit en el paradigma “d'un desastre i una gran deixadesa” de l'Estat. No només perquè el govern estatal va haver d'indemnitzar la concessionària pel retard en l'inici de la posada en marxa del servei, sinó perquè el trànsit al túnel del Pertús no ha estat l'esperat, TP Ferro ha presentat concurs de creditors i l'Estat podria haver d'assumir part del forat. Xuclà també acusa el PSOE i, en aquest sentit, diu: “Vull recordar que, quan era ministre José Blanco, l'Estat ja va aprovar una compensació de 138 milions a la concessionària perquè encara no hi passaven trens”, indica Xuclà.

Avui, Jordi Xuclà serà, juntament amb Joan Bagué i Elena Ribera, a l'acte de suport a la candidatura de Democràcia i Llibertat amb exsenadors i exdiputats al Congrés, que tindrà lloc a les 10.00 h del matí al pont de Pedra, a la ciutat de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.