Punt divers

Acord entre DPTOP i el Conselh Generau per reduir el risc d'allaus i millorar la circulació a la Val d'Aran

PONENT

El DPTOP, el Conselh Generau d'Aran i l'Institut Geològic de Catalunya han signat un conveni de col·laboració per tal de mitigar el risc d'allaus a la C-28, al Port de la Bonaigua i a la C-142b, a l'accés al Pla de Beret i impulsar actuacions de prevenció que permetin mantenir aquestes carreteres obertes el màxim de dies possibles durant la temporada d'hivern. L'acord preveu actuacions preventives de desencadenament d'allaus, mesuraments sobre el terreny amb estacions automàtiques i comunicats de perill d'allaus. El DPTOP aportarà 20.000 euros a l'any per l'elaboració dels comunicats i pel manteniment de les estacions que s'encarregaran dels mesuraments.

Com a mesura de prevenció, l'acord preveu que el Conselh Generau d'Aran s'encarregui d'efectuar una sèrie d'observacions nivo-meteorològiques mitjançant unes estacions automàtiques que té instal·lades a la zona que permeten avaluar el risc d'allaus a les carreteres amb més precisió. Així mateix, també es duran a terme observacions sobre el terreny per analitzar l'estat de les carreteres en primera persona. Les dades obtingudes s'introduiran en una base de dades que permetrà fer un seguiment del fenomen per futures actuacions.  A partir de les dades obtingudes i sempre que ho consideri necessari, el Conselh elaborarà un comunicat de perill d'allaus (CPA), que haurà d'incloure les característiques de la neu i la previsió d'allaus a la C-28 i la C-142b. Aquest comunicat s'enviarà a primera hora del matí tant al DPTOP com a l'IGC. Desencadenament preventiu d'allausEl Conselh Generau d'Aran també serà l'encarregat, juntament amb el DPTOP, de posar en funcionament un sistema de desencadenament preventiu d'allaus. Aquest es farà des d'un helicòpter que transportarà un sistema per generar petites explosions de gas controlades a les zones on hi hagi mantells de neu inestable. El conveni estableix que el Conselh dirigirà les operacions i assumirà el cost tant de l'elaboració del protocol com de la direcció tècnica.  El Conselh realitzarà els estudis tècnics que, d'acord amb el DPTOP i l'IGC, es considerin necessaris per tal de gestionar de forma més eficaç els equips i recursos en casos de nevades i millorar, així, la vialitat i la seguretat en aquestes vies. Per la seva banda, el DPTOP haurà d'informar els tècnics del Conselh de l'estat de la neu a les carreteres i de tota l'activitat d'allaus que s'hi observi, així com informar de l'obertura i el tancament de les carreteres afectades. A més, amb la signatura del conveni el DPTOP s'ha compromès a aportar 20.000 euros anuals al Conselh Generau d'Aran en concepte dels costos per elaborar els comunicats de perill d'allaus i pel manteniment de les dues estacions que s'encarregaran dels mesuraments. L'Institut Geològic de Catalunya col·laborarà amb el Conselh Generau i el DPTOP en les tasques diàries de predicció local d'allaus i gestionarà la base de dades històrica.  Per últim, el conveni també estableix la constitució d'una comissió de seguiment formada per dues persones de cada organisme que es reunirà com a mínim una vegada a l'any, abans de l'inici de la temporada d'hivern, per acordar modificacions que puguin millorar el conveni signat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.