En bici pels camins de l'aigua

El canal d'Urgell i els seus ramals ofereixen quilòmetres de passeig i natura

És important no deixar-se enganyar: per molt planer i domesticat que sembli el dòcil córrer de l'aigua d'un canal que travessa interminables camps fruiters i de panís, sovint el paisatge més dòcil amaga un passat èpic, salvatge, d'una duresa antiga i cruel.

Això passa amb el canal d'Urgell, per on proposem aquesta setmana una ruta en bici de Balaguer a Mollerussa, però que admet infinitat de variants gràcies a la interminable xarxa de camins agrícoles que acompanyen els canals secundaris i sèquies del canal i que ens poden portar a qualsevol punt de Ponent que desitgem, de les Borges Blanques a Anglesola, d'Artesa de Segre a les portes de Lleida.

Totes les opcions són bones. Els seus centenars de quilòmetres de passeig pla i tranquil entre els camps de conreu de les comarques interiors de Lleida són un regal per als aficionats al cicloturisme tranquil i reposat, familiar, per a tots els públics. Però aquests camins plàcids per on circula l'aigua del Segre han estat el motor d'una transformació econòmica i social importantíssima, van canviar per sempre la manera de fer i de ser pagès a les comarques lleidatanes i, també, com tants altres avanços, es van construir amb un gran patiment humà. Això sí: la construcció dels 144 quilòmetres de canal principal va ser lenta i complicada, sota el sol criminal d'estiu i les boires gelades de l'hivern de l'anomenat Clot del Dimoni, com es coneixia l'Urgell abans que els regadius suavitzessin el paisatge, i amb treballadors en condicions pèssimes, alguns d'ells presoners condemnats a treballs forçats i vigilats per l'exèrcit. Quan pedalem per aquests camins, doncs, estem pedalant sobre tota l'èpica i la duresa de la nostra història.

La sortida la fem de Balaguer. Abans d'enfilar el camí val la pena visitar la plaça Mercadal i enfilar-nos pels carrerons del barri antic fins a la muralla, l'església de Santa Maria i el convent de Sant Crist, des d'on es gaudeix d'una bona vista panoràmica de la Noguera i el Montsec. De Balaguer sortim pel carrer Urgell fins a trobar la carretera C-13. Sota el pont de la variant surt un camí senyalitzat com a tram del Camí de Sant Jaume. El seguim i aviat creuarem un canal. És el canal auxiliar d'Urgell. Seguim el camí del canal, que ens acostarà entre torres i granges fins a prop de Linyola. Val la pena desviar-se aquí del curs del canal i entrar en aquesta població, ja a la comarca del Pla d'Urgell. A Linyola podem visitar els seus dos museus d'eines antigues del camp i els culers més fetitxistes no es poden perdre fer un cop d'ull al camp municipal on Bojan Krcic donava de petit els seus primers cops de peu a una pilota de cuir.

Satisfeta la curiositat cultural i esportiva, reprenem el camí fins al canal auxiliar per on circulàvem i continuem baixant. Una cruïlla amb un camí ens convidarà a deixar el canal i anar cap a Ivars d'Urgell. Allà trobaríem l'estany d'Ivars i Vila-sana. És una bona opció desviar-se cap allà. Un cop vist l'estany, tornem al punt de partida i continuem canal avall fins creuar-ne, a prop del poble del Palau d'Anglesola, un altre: el tercer canal auxiliar. L'agafem i aquest ens conduirà fins a Mollerussa, punt final del trajecte proposat. A Mollerussa no ens podem perdre la Casa Canal, una joia de l'arquitectura industrial de fa 150 anys. Al seu interior, el museu ens explica la dura història del canal que va canviar per sempre les terres de Lleida.

FITXA DE LA RUTA

Itinerari. De Balaguer a Mollerussa passant per Linyola i el Pla d'Urgell.
Dificultat. Baixa
Desnivell. Pràcticament nul
Durada. 2 hores
Oficina de Turisme de Balaguer. Plaça Mercadal 1. Balaguer. Tel. 973 44 06 66. www.balaguer.cat/turisme
Oficina de Turisme del Pla d'Urgell. Prat de la Riba, 1. Mollerussa. Tel. 973 71 13 13 www.plaurgell.org
Museu dels Canals d'Urgell. Avinguda Jaume I, 1. Mollerussa. Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13:30 i de 16:30 a 19 hores. Diumenges i festius de 10 a 14 hores. Tel. 973 60 39 97 www.canalsurgell.org
Turisme de les Terres de Lleida. Tel. 902 10 11 10 www.lleidatur.cat

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El CCM diu que s’ha estalviat 2,11 milions d’electricitat des del 2021 pel sanejament d’aigües

Mataró
ensenyament

L’exposició ‘Vedruna, 200 anys fent història’ s’inaugura a Girona

Girona

Talaran uns 150 arbres morts en 40 carrers de la ciutat

societat

L’arquebisbe dessacralitza l’Església de l’Esperit Sant tot i la resistència dels feligresos

barcelona

Premià de Mar tira endavant amb el nou model de selectiva enmig de les protestes veïnals

premià de mar
girona

Estudiants de secundària de la demarcació creen 17 cooperatives experimentals

urbanisme

S’enllesteixen els treballs de rehabilitació de dues antigues adoberies de Vic

vic
GIRONA

L’IAS incorpora la nova promoció de residents

societat

Conveni entre l’Espai LGTBI i l’Observatori contra l’LGTBI-fòbia