Societat

opinió

La cultura presencialista ha mort (per fi)

El teletreball contribuirà a esponjar la mobilitat i fins i tot podria millorar la productivitat, gràcies a la tecnologia

En certa manera, la Covid-19 ens ha canviat la vida. La nostra manera de treballar, de relacionar-nos, de comunicar-nos... Veníem d’una cultura basada en horaris rígids, presencialisme i controls basats en la desconfiança. Aquesta cultura de treball comporta improductivitat i una pèssima distribució del nostre temps... El canvi cultural és irreversible i els conceptes següents (digitalització, confiança i el temps com a valor) esdevindran clau:

Digitalització. La Covid-19 ha posat en evidència la necessitat d’implementar la digitalització per tots els costats. Teníem la tecnologia al nostre abast i no la fèiem servir. Ara el repte és aconseguir una universalització de les tecnologies perquè tothom hi pugui accedir. La digitalització agilitza les relacions amb clients, proveïdors i persones treballadores, i permet incorporar una gestió més flexible, amb models més eficients i procediments més fàcils en el temps i més ben connectats entre si.

Confiança. La cultura presencialista i de control, fins ara preponderant, anirà en clara recessió i guanyaran pes les relacions de confiança i col·laboració entre totes les parts. La combinació del treball en remot amb la presència en espais de treball compartits (fi dels despatxos) i on tota la informació restarà al núvol permetrà una governança més horitzontal que estimularà el treball en equip, democratitzarà les decisions i facilitarà el treball per objectius i l’obtenció de resultats.

El temps com a valor. El temps serà, encara més, un valor en alça per a tothom. Una millor gestió del temps de treball es combinarà amb horaris plenament flexibles, que permetran una millor conciliació amb la vida personal i familiar. El meu temps serà important i l’empresa ho sap. Es guanyarà en productivitat real: s’aconseguirà motivar el talent i es reduirà dràsticament l’absentisme. Les persones guanyaran en qualitat de vida.

Canvis que entraran de ple en la responsabilitat social corporativa de les organitzacions. Perquè també contribuirà a esponjar més la mobilitat, a reduir les emissions de CO2 i a preservar així el nostre ecosistema mundial. En definitiva, la societat tal com la coneixem, els mercats i els poders públics incorporaran la cultura no presencial aprofitant, ara sí, les noves tecnologies.

Teníem la tecnologia, però no havíem generalitzat la necessitat d’utilitzar-la. La gestió de la Covid-19 ens ha obert un món de noves possibilitats a partir d’aquesta necessitat. Caldrà ara universalitzar-ne l’accés i, sobretot, educar per fer-ne un bon ús.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Raül Balam
Xef del ‘Moments’ de l’Hotel Mandarin Oriental de Barcelona (2 estrelles Michelin)

“El meu plat preferit és patata amb col i bacallà de Sant Pol”

Barcelona

Gastronomia catalana, la que ho aprofita tot

Barcelona
Joan (Nani) Mora
Cap de l’oposició d’ERC a Sant Andreu de Llavaneres

“Veiem com tot el que tenia la marca d’ERC s’està aturant”

Sant Andreu de Llavaneres
ADMINISTRACIONS

El Maresme se sent exclòs del pla de barris

MATARÓ
gastronomia

Cinc restaurants, un menjador escolar i dues escoles de cuina, a l’Slow Food

sant sadurní d’anoia

Un pèsol per col·locar

sant andreu de llavaneres
Societat

Es presentarà una moció al ple per parlar de l’alberg de Badalona

Badalona
ADMINISTRACIONS

L’Ajuntament de Lleida serà part en la causa dels robatoris a l’Horta

LLEIDA
societat

Els càmpings de la Costa Brava, principal allotjament turístic català

roses