Societat

L’esperança d’una mobilitat cada vegada més sostenible

Les carreteres i autopistes segueixen essent la via més utilitzada per al transport de persones i mercaderies i això fa necessàries les mesures per reduir l’impacte mediambiental

Empreses i administracions segueixen buscant noves tecnologies i aplicant la innovació per millorar l’ecoeficiència de les vies terrestres per tal que el transport sigui més sostenible

Actualment, el transport és la principal causa de més del 30% de les emissions de CO2 a la Unió Europea. Un 72% d’aquestes emissions provenen del transport per carretera, i els cotxes, amb un 60,7% del total de les emissions del transport, són una preocupació cada vegada més evident. A tot l’Estat, la mobilitat de persones i de mercaderies segueix essent principalment per carretera. Segons les dades de l’Observatori del Transport i la Logística (OTLE), el 86% dels viatgers i el 95% de les mercaderies es traslladen per carretera. Això fa de l’Estat espanyol un dels països europeus que depenen més de les carreteres, segons dades d’Eurostat.

Una aposta ferma per una mobilitat sostenible, que pugui combinar aquesta dependència amb el respecte pel medi ambient, s’ha convertit en una gran esperança per disminuir aquestes xifres. En els darrers anys la innovació tecnològica ha estat essencial per trobar maneres de combatre els efectes de l’increment del trànsit i l’impacte que aquest té sobre la qualitat mediambiental. Calen unes infraestructures sostenibles, no exclusivament en l’aspecte mediambiental, sinó que la sostenibilitat ha de ser també econòmica, social i tecnològica.

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) constitueixen un full de ruta per passar a l’acció, tant pública com privada. Els ODS –17 en total– guien la implementació de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per al Desenvolupament Sostenible, aprovada el 25 de setembre del 2015. Les temàtiques que aborden van des de la pobresa, la fam, la pau, la salut, l’educació, les desigualtats, la inclusió, la prosperitat econòmica, la protecció del planeta, la lluita contra el canvi climàtic, les ciutats i els territoris, l’energia, el consum i la producció sostenibles i la governança.

Una de les entitats compromeses amb els ODS és Abertis, que disposa d’un pla director de sostenibilitat a partir del qual aplica mesures preventives de preservació de l’entorn i de reducció de la contaminació. Des de la fase de disseny fins a l’actuació diària s’apliquen mesures per minimitzar l’impacte ambiental i per disminuir les emissions de gasos d’efecte hivernacle (les emissions totals van disminuir un 3,1% el 2019).

El grup està compromès amb l’Agenda 2030 i és signant del pacte mundial des de 2005. En aquest sentit, l’empresa està alineada amb els ODS 3 i 4: totes les carreteres noves es construeixen amb un estàndard de tres estrelles o millor, per a tots els usuaris de la carretera (objectiu 3). Per altra banda, més del 75% dels viatges es realitzen en l’equivalent a carreteres de tres estrelles o millors, per a tots els usuaris de la carretera (objectiu 4).

Peatges sense barreres

D’altra banda, una aposta constant per la innovació permet dissenyar noves accions per reduir l’impacte mediambiental dels vehicles que circulen diàriament per les autopistes. N’és un exemple la col·laboració entre Abertis i IMB, els quals han posat en marxa un “garatge d’innovació”, un programa per millorar, mitjançant la tecnologia, la gestió de les infraestructures. Els projectes es basen en l’ús de la tecnologia com la intel·ligència artificial, l’internet de les coses i cloud computing.

En aquest sentit, una de les accions més innovadores endegades en els darrers anys a diferents punts d’Europa ha estat promoure el telepeatge i el peatge sense barreres, que redueix les emissions dels vehicles en no haver d’aturar-se.

Hi ha peatges sense barrera a països tan distants com Xile, Puerto Rico o França. A l’Estat espanyol s’ha aplicat a l’autopista AP-7, al peatge de la Roca. Aquests sistemes permeten, a més, preveure, gràcies a les dades que s’obtenen dels GPS i de la connectivitat dels vehicles, situacions de més o menys trànsit i actuar en conseqüència, per evitar trànit lent i aturades.

A tot això, s’hi uneix el projecte Inframix, d’Abertis, que ha estudiat, concretament a l’autopista AP-7, com conviuran els vehicles tradicionals amb els elèctrics i els autònoms. Abertis està instal·lant a les autopistes punts de recàrrega, és a dir, les ja anomenades “electrolineres”, uns equipaments que ja són habituals en països com ara França o Itàlia.

Les bases essencials per crear autopistes sostenibles

Per convertir les autopistes en vies segures, innovadores i sostenibles, hi ha uns eixos sobre els quals s’ha de treballar, i un dels més destacats és la resiliència de les carreteres. A més de reduir l’impacte ambiental de la infraestructura, també cal calcular l’efecte que el mateix canvi climàtic tindrà sobre l’esmentada via. Utilitzant llums de menys consum o fotovoltaiques, treballant amb materials reciclats en els processos de manteniment s’aconsegueixen alts nivells de durabilitat i, per tant, d’estalvi. D’altra banda, cal incloure la comunitat en el disseny i en el desenvolupament de les infraestructures, assegurant l’accés als serveis essencials. Aquest aspecte, destaquen fonts d’Abertis, s’ha posat en relleu durant la crisi de la Covid-19, ja que ha calgut assegurar la continuïtat de servei a totes les autopistes, que han estat obertes en tot moment per garantir la mobilitat i el transport de persones i, sobretot, de mercaderies per facilitar el subministrament de productes bàsics. També es fa essencial establir una planificació sostenible amb projectes que garanteixin el manteniment adequat dels actius durant el seu cicle de vida i la gestió de l’envelliment.

Finalment, l’escalabilitat permetrà millorar la capacitat de planificació estratègica, la replicabilitat i l’escalabilitat financera. En el cas d’Abertis, el fet de gestionar autopistes a tot el món permet implementar projectes d’èxit en diferents llocs estalviant temps i diners en el desenvolupament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La velocitat de propagació baixa per sota de l’1 però creixen els malalts ingressats

Barcelona

Calviño diu que el ‘passaport covid’ “ha d’arribar abans de l’estiu” perquè és “fonamental” per al turisme

Madrid

El cap d’Epidemiologia del Clínic aposta per “l’assaig i error” en la flexibilització

Barcelona

Despesa extra per als ajuntaments de 68 euros per veí per culpa de la Covid

Barcelona
CARLOS EDUARDO VARGAS
‘EL HOMBRE DE ORO’

“L’únic que ara puc tenir és optimisme i mirar endavant”

Barcelona

Èxit de l’FP per a alumnes amb discapacitat cognitiva

Barcelona

Acord per a dues línies a l’escola de l’Estartit

L’Estartit
Solidaritat

Un ordinador, una oportunitat

girona

‘Xefs’: la reivindicació de la millor gastronomia del món

barcelona