Escapades

Berguedà transhumant

Quatre municipis de la comarca han recuperat una ruta de 32 quilòmetres que ressegueix un vell camí ramader

Vertebrat de nord a sud pel riu Llobregat i amb la C16 com a principal connexió viària, el Berguedà es descobreix com un petit món de gran interès paisatgístic, històric i humà, envoltat de camps de conreu, de pasturatge i d'espessos boscos de pi roig esquitxat de masies que mostren la tradicional explotació agrícola i ramadera d'aquestes terres muntanyenques.

Una bona manera de descobrir aquesta terra, especialment la vessant rural d'una part central de la comarca del Berguedà, és a través de la ruta ramadera de trenta-dos quilòmetres que els municipis d'Avià, l'Espunyola, Olvan i Sagàs, amb la participació de la Diputació de Barcelona i del Servei d'Ocupació de Catalunya, han recuperat per convertir en ruta turística que ressegueix un antic camí de la transhumància. Una de les gràcies de la ruta és que ha nascut per fer-se indistintament a peu, amb bicicleta o a cavall, una polivalència que li permet un traçat accessible i modificable. En aquest sentit, la ruta, que surt de l'Espunyola i acaba a Sagàs, i passa per Avià i Olvan, consta d'un camí principal i, a cada municipi, una xarxa de vies secundàries o subrutes permeten al visitant aprofundir en el territori i adaptar, en definitiva, l'activitat a les seves expectatives.

A més, per primer cop a Catalunya, un camí ramader tindrà una guia per a telèfons mòbils amb tota la informació de la ruta: el recorregut, els punts d'interès, els serveis, la restauració i l'allotjament. La guia per a mòbils es pot descarregar via Bluetooth en quatre punts del recorregut, un a cada municipi, i també a través d'Internet. A més, els tracks del camí ramader es poden descarregar en GPS per aplicar-los a mapes o per dur-los en lectors mòbils.

Amb les noves tecnologies i també amb el suport de díptics de paper i diversos materials per descarregar via web, els quatre municipis del Berguedà impulsors del projecte volen reivindicar la importància dels camins ramaders, la necessitat de preservar-los i la vigència que tenen encara. Ja no són útils per portar ramats de la plana a la muntanya, però sí que conserven un gran valor patrimonial, històric, paisatgístic i mediambiental.

El camí travessa camps de cereal i farratge, prats i camps de pastura i boscos, principalment d'alzina, de pi i de roure, en un paisatge molt variable segons l'època de l'any. L'aigua també hi és molt present, perquè els camins de la transhumància buscaven aigua per al bestiar. La ruta travessa recs i rieres, fonts i salts d'aigua. I també la petjada de la història hi és present en ermites, masies d'èpoques i estils ben diferents, esglésies, molins, corrals o ponts.

La transhumància al Berguedà

Els camins de la transhumància existents a Catalunya es van dissenyar i començar a utilitzar ja durant l'edat mitjana. Els monestirs de la plana, especialment Santes Creus i Poblet, necessitaven pastures a l'estiu per alimentar els seus ramats, i d'aquesta manera van començar a teixir una xarxa de rutes que transiten sobretot de sud a nord, fins al Pirineu.

L'estratègia transhumant necessitava una xarxa de camins per on el bestiar pogués transitar sense ocasionar ni patir problemes. Són els camins ramaders: les anomenades carretades, cabaneres o lligallos, denominacions diferents segons la zona. Dins d'aquesta xarxa de camins es poden trobar, també, pastures, abeuradors i llocs de descans (els anomenats amorriadors).

El Berguedà es troba al bell mig d'aquestes rutes de la transhumància, i moltes travessen la comarca. Una ve de l'oest, passa per Cardona, travessa Montmajor i l'Espunyola, s'enfila muntanya amunt a cal Pauet cap als Rasos de Peguera, i arriba finalment a la serra del Cadí. Una altra ve de l'est, de Prats de Lluçanès, i passa per Sagàs, la Quar, Olvan i Berga per pujar fins al Moixeró. Els 32 quilòmetres de la ruta ramadera recullen parts d'aquests antics camins.

Recuperar un camí històric

Fa tres o quatre dècades, els camins de la transhumància van començar a caure en desús. Recuperar els del Berguedà no ha estat fàcil. Alguns trams havien desaparegut per l'ampliació de camps de conreu. D'altres s'han hagut de desbrossar perquè els esbarzers se'ls havien fet seus. Alguns s'han substituït per pistes forestals o, fins i tot, per carreteres, i allà s'han hagut d'arreglar els vorals i habilitar-los. Donar-li un nou ús és una manera de mantenir aquest camí històric.

COM S'HI ARRIBA

La ruta, de 32 quilòmetres de recorregut, surt del municipi berguedà de l'Espunyola i acaba a Sagàs, passant per Avià i Olvan. Consta d'un camí principal i, a cada municipi, una xarxa de vies secundàries o subrutes permeten al visitant aprofundir en el territori i adaptar, en definitiva, l'activitat a les seves expectatives. A l'Espunyola s'hi arriba per la C-26.

DADES D'INTERÈS

Ajuntament de l'Espunyola. Ctra. de Solsona a Berga, s/n. Tel. 93 823 10 55.
Ajuntament de Sagàs. Ctra. de Vic, s/n. Tel. 93 825 11 50
Ajuntament d'Avià. Av. Pau Casals, 22 Tel. 93 823 00 00
/
Ajuntament d'Olvan. Plaça de l'Ajuntament, s/n. Tel. 93 825 00 13
Diputació de Barcelona - Oficina de Promoció Turística. Tel. 93 402 29 66

Una guia per a telèfons mòbils

ARIADNA VENTURA

La ruta vol ser respectuosa amb el medi ambient. Per això, no s'ha empastifat el camí de senyalitzacions, i s'han aprofitat les franges grogues de pintura, les marques del GR1 (blanques i vermelles) o les del PRC-144 (blanques i grogues). Així, s'ha integrat la ruta principal a la Xarxa de Senders del Berguedà, en implantació del Mapa de Mobilitat Lenta del Berguedà. De nou, només s'ha col·locat una marca verda als principals nusos de la ruta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR
urbanisme

Els veïns de la Sagrada Família fan reobrir el debat urbanístic

Barcelona
SERVEIS

Dilluns comencen les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida

LLEIDa